Basisschool De Almgaard
Knotwilg 2
4286 DE Almkerk

Schoolweging

Schoolweging
29.98
Spreiding
5.53

De schoolweging van De Almgaard is 29,98 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de solide basiskwaliteit van het onderwijs in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit benadrukt de effectieve begeleiding van leerlingen naar hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 20% havo/vwo en 12% vwo (vs. 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. De combinatie van vmbo-(g)t (16%) en havo (16%) wijst op een breed maar ambitieus adviesprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe AlmgaardGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend op teamniveau, maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (2x per jaar, na de midden- en eindtoetsen). Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leraargedrag), de ontwikkeling van de niveaugroepen en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De groepsbesprekingen worden gevoerd aan de hand van een agenda en geleid door de IB-er. Met betrekking tot de individuele leerlingen wordt besproken waar de ontwikkeling (waarom) stagneert en wat de interventies (kunnen) zijn om de achterstand te verhelpen. Zie verder het zorgplan van de school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

38,5% van de leerlingen presteert onder advies, significant boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan samenhangen met een voorzichtige adviesstrategie waarbij de school mogelijk kiest voor haalbare doelen. Desalniettemin presteert 7,7% boven advies, wat de potentie van leerlingen benadrukt.

Sociale ontwikkeling

Talentenschool de Almgaard is een kleinschalige school waar we belangrijk vinden om het fijn te hebben samen. Een veilig klimaat is hierbij essentieel. Om tot een veilig klimaat te komen is vertrouwen een belangrijke pijler. We leren kinderen wat vertrouwen is en hoe je daarmee omgaat, dat je jezelf mag zijn in je unieke eigen persoon. We leren ze vanuit een nieuwsgierige en open houding te ontwikkelen en geven ze mee dat ze vrij zijn hun eigen talent te ontwikkelen. Samenwerking is hierbij erg belangrijk. Alle betrokkenen zijn afhankelijk van elkaar. Kinderen, ouders, leerkrachten. We hebben elkaar nodig. Door onze open, laagdrempelige, positief kritische en respectvolle cultuur ontstaat een heel prettige, veilige en warme sfeer. LEES MINDER

Samen

Vertrouwen

Uniek

Wat is de werkwijze van Basisschool De Almgaard als het gaat om sociale ontwikkeling?

Basisschool De Almgaard werkt vanaf het volgende schooljaar met de KiVa methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. KiVa zet in op positieve groepsvorming, stimuleert sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit verbetert de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school. Dit wordt gemonitord met een gevalideerde monitor van KIVA.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Almgaard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Almgaard gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Almgaard?

Basisschool De Almgaard maakt gebruik van de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.