
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke theoretische focus: 20% havo/vwo en 18% vwo (vergeleken met 15% en 12% regio). Praktijkonderwijs blijft met 4% wel bovengemiddeld (landelijk 2.5%). Dit past bij het vrijeschoolprofiel, waar cognitieve ontwikkeling en creatieve vormgeving samengaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | gemeente Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ontwikkeling, vorderingen en rapportages Vanaf het allereerste begin volgen kleuterleidsters, leerkrachten, vakleerkrachten, intern begeleiders en zo nodig ook andere betrokken professionals, de vorderingen die het kind op zijn ontwikkelingsweg maakt. Vanaf de 1e klas wordt aan het einde van het schooljaar, van de vorderingen van het kind, een getuigschrift gemaakt. Dit getuigschrift bestaat eigenlijk uit twee delen. In het ene deel worden ouders geïnformeerd over de manier waarop hun kind zich dat jaar ontwikkeld heeft. Niet door middel van cijfers, maar door het geven van beschrijvingen van wat er dat schooljaar gedaan, beleefd en geleerd is. Het tweede deel van het getuigschrift bestaat uit een verhaal, gedicht of een spreuk voor het kind. Dit is een beeld (vaak uit de vertel- of leerstof) waarin de leerkracht het kind karakteriseert en waarin een aanwijzing is verwerkt voor zijn verdere ontwikkeling. Tweemaal per schooljaar worden ouders/verzorgers uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht over de ontwikkeling van hun kind. Een ouder-leerkracht gesprek is vaker mogelijk wanneer dit nodig of wenselijk is. Deze gesprekken worden vastgelegd en vervolgens in het leerlingvolgsysteem bewaard. Daarnaast zijn er twee ouderavonden per klas per schooljaar waarin de voortgang van de hele groep centraal staat. Leerlingvolgsysteem (LVS) Van iedere leerling wordt een dossier bijgehouden waarin alle leerresultaten door de jaren heen verzameld worden. Ze worden verzameld in het digitale leerlingvolgsysteem ParnassSys.Het leerlingvolgsysteem is bedoeld ter ondersteuning van de leerkrachten en is niet openbaar maar, op verzoek wel inzichtelijk voor de ouders van het betreffende kind. Dit dossier bevat alle formulieren, verslagen van leerkrachten en begeleiders, toets resultaten, uitslagen en verslagen van oudergesprekken. Eventueel kunnen er ook specifieke rapportages zoals van remediërende aspecten, een verslag van een kinderbespreking, en/of een schoolpsychologisch onderzoek in zitten. Opbrengsten van ons onderwijs Op de Vrijeschool staat de ontwikkeling van het kind centraal in het onderwijs. We helpen het kind in de ontwikkeling van de cognities, maar ook op alle andere gebieden die in een mens aanwezig zijn. De cognities kunnen we meten, maar de ontwikkeling op het gebied van kunstzinnigheid, het sociaal-emotionele gebied, zelfstandigheid, kortom menswording kunnen we niet meten maar wel herkennen in de uitingen. Het pedagogisch klimaat in de school en in de klassen is hierbij minstens zo belangrijk. Hier besteedt de school veel aandacht aan. De opbrengsten hiervan zien we dagelijks terug in de prettige en fijne omgeving waarin het kind zich kan ontwikkelen.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6% presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 28% boven verwachting presteert. De combinatie van maatwerk en ontwikkelingsgericht volgen, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier succesvol.
Sociale ontwikkeling
Sociale vorming van kinderen is sterk geïntegreerd in ons lesprogramma; de vertelstof, de opbouw van de periodes, de muzikale vorming, het samenwerkend leren, de bewegende klassen en de op klasniveau ingevulde viering van de jaarfeesten, sluiten allemaal aan bij de specifieke leeftijdsgroep en spelen in op de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen op een specifieke leeftijd. Wij hebben gekozen voor een methode die hier goed bij aansluit: ‘De Regenboogtraining’. Deze methode omvat een aantal preventieve en expliciete onderdelen om met de klas te werken sociaal-emotionele competenties en burgerschapsvorming. Hierbij wordt gebruik gemaakt van: 1. Voorbeeldgedragvandeleerkracht 2. Hetvertellenvanspiegelverhalen 3. Kunstzinnigeactiviteiten 4. Spelvormen Binnen deze aspecten wordt er gewerkt aan de volgende onderdelen: Hier sta ik.Standhouden, bij jezelf blijven zonder in starheid terecht te komen. Wij samen. Samenwerken, kunnen delen, een goede klasgenoot zijn, helpen. Moedig zijn. Durven spreken, durven opstaan voor wat er gebeurt, aankaarten Wikken en wegen. Balans houden in sociale processen. Lichtpuntjes zien. Zelfvertrouwen bevestigen, leren focussen op het goede en mooie. Kijken en denken. Algemeen opvoedkundige principes: eerst kijken, dan zeggen. In de praktijk houdt dit in dat iedere leerkracht wekelijks een kunstles en/of spelvorm inzet om preventief aan deze onderdelen te werken. Deze lessen zijn opgenomen in de periodeplannen en komen voort uit een klassenscan die de leerkracht jaarlijks maakt. Wanneer het nodig blijkt, kan een expliciete lessenreeks ingezet worden van 10 lessen, om een klas opnieuw in balans te brengen. Deze wordt samen met de leerkracht en een externe deskundige opgesteld. Ouders zullen in dit geval op de hoogte worden gesteld en uitgenodigd worden om onderdelen van de lessen bij te wonen. Op deze manier kunnen leerkrachten en ouders samen om een groep heen gaan staan, om deze te ondersteunen en te helpen. Deze lessenreeks wordt ieder jaar preventief aan het begin van klas 4 ingezet. Jaarlijks vinden studiemomenten plaats voor alle medewerkers. Op deze dagen worden leerkrachten getraind de Regenbooglessen te geven én om het veilig klimaat te waarborgen op school door de afspraken en uitwerking van de uitgangspunten en principes actueel te houden. Ook wordt er geoefend hoe je het kunstzinnig werken in de klas, zoals gebruikelijk is in vrijescholen, in kunt zetten om preventief aan sociale vaardigheden te werken. LEES MINDER
Moedig zijn
Wij samen
hier sta ik
Wat is de werkwijze van Vrijeschool Oosterwold voor sociale ontwikkeling?
Vrijeschool Oosterwold werkt met regenboogtrainingen ter bevordering van sociale ontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt Vrijeschool Oosterwold om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Vrijeschool Oosterwold gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Vrijeschool Oosterwold?
Vrijeschool Oosterwold gebruikt de methode 'Goed gedaan' voor sociaal-emotioneel leren.