SBO De Watertuin in Almere

Het team van SBO De Watertuin in Almere

Current section: team
Churchilweg 3-7
1314 Almere

Zie hier hoe het team van SBO De Watertuin is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO De Watertuin. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SBO De Watertuin bij jullie?

Ontdek hoe goed SBO De Watertuin bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SBO De Watertuin zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.5%)
Man (10.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.9%)
Man (18.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SBO De Watertuin. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.4%)
25-35 jaar (24.3%)
35-45 jaar (13.5%)
45-55 jaar (18.9%)
55-65 jaar (37.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (22.8%)
55-65 jaar (18.7%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SBO De Watertuin werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (47.4%)
Direct ondersteunend personeel (47.4%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO De Watertuin gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten en Studiedagen op SBO De Watertuin

Op SBO De Watertuin zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte of andere onvoorziene omstandigheden wordt een groepsleerkracht vervangen door een gekwalificeerde collega uit ons toegewijde team. Dit kan een andere leerkracht of een onderwijsassistent zijn, om de lesdoelen te waarborgen. Indien directe vervanging niet mogelijk is, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere groepen, met een maximum van twee extra leerlingen per klas. Een andere optie is dat leerlingen zelfstandig schoolwerk maken of, in uitzonderlijke gevallen, vrij krijgen. Wij investeren continu in de professionele ontwikkeling van ons team door middel van een jaarlijks scholingsplan. Deze studiedagen, die ook op de jaarkalender worden vermeld, stellen ons in staat om op de hoogte te blijven van de laatste onderwijsontwikkelingen en zorginnovaties. De leerlingen zijn vrij op deze studiedagen, zodat ons team zich volledig kan richten op het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Daarnaast volgen medewerkers individuele studies, cursussen of conferenties, waarbij vervanging doorgaans geregeld wordt. Roostervrije dagen zijn strategisch ingepland in onze jaarkalender, met één dag gereserveerd voor onverwachte calamiteiten. Deze dagen, die ook gekoppeld kunnen zijn aan vakantieperiodes, bieden het team de nodige flexibiliteit. Alle specifieke data zijn te vinden in Social Schools 3.0.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Commissie van Begeleiding (CvB)

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Nederlandse Taal en Woordenschat
38.5%
Beginnende gecijferdheid
19.1%
Bewegingsonderwijs
13.4%
Sociaal Emotioneel Leren (tijdens spel)
11.5%
Kunstzinnige en createive vorming
6.7%
Sociaal Emotioneel Leren
3.8%
Schrijfmotoriek
3.8%
Wereldoriëntatie
3.2%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
36.2%
Rekenen/wiskunde
21.7%
Taal
14.6%
Lezen
10%
Bewegingsonderwijs
6.4%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6.2%
Wereldoriëntatie
4%
Engelse taal
1%

Ontdek Ons Team van Ondersteunende Specialisten op SBO De Watertuin

0

Taal- en Rekenzorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op SBO De Watertuin zetten we vol in op de ontwikkeling van taal- en rekenvaardigheden. We hebben momenteel een toegewijde leerkracht die zich verder specialiseert als taalspecialist. Deze leerkracht zal onze aanpak op het gebied van taalontwikkeling versterken en innovatieve methoden implementeren voor alle leerlingen.

6

Sociaal-Emotionele Begeleiding en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Pedagogisch Educatief Professional
Multidisciplinaire Begeleiding (Intraverte)

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen staan centraal op SBO De Watertuin. Ons team van specialisten, waaronder gedragsspecialisten, een intern begeleider en een orthopedagoog, werkt nauw samen om uw kind optimaal te ondersteunen. In nauw overleg met de intern begeleider en de orthopedagoog ontwikkelen we effectieve plannen van aanpak, die door een gespecialiseerde remedial teacher uitgevoerd kunnen worden om specifieke leer- en gedragsbehoeften aan te pakken.

4

Verbetering Werk- en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Multidisciplinaire Begeleiding (Intraverte)

Toelichting van de school:

Een gestructureerde en effectieve werkhouding is essentieel voor succesvol leren. Op SBO De Watertuin bieden we gespecialiseerde ondersteuning om de werk- en taakaanpak te optimaliseren. Onze intern begeleider en orthopedagoog analyseren de leerstrategieën van uw kind en adviseren over de inzet van een remedial teacher. Daarnaast behoort een observatiebezoek aan de klas tot de mogelijkheden om de leeromgeving en aanpak direct te evalueren en te verbeteren.

3

Ontwikkeling Motoriek en Beweging

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Multidisciplinaire Begeleiding (Intraverte)
Interne Cultuur Coördinator (ICC'er)

Toelichting van de school:

SBO De Watertuin besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze fysiotherapeut is een sleutelfiguur in dit proces en biedt gerichte oefeningen om zowel de fijne als de grove motoriek te verbeteren. Deze sessies vinden plaats in een speciaal ingerichte ruimte, waar kinderen op een speelse en effectieve manier hun motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging op SBO De Watertuin is een proactieve aanpak gegarandeerd. Onze gecertificeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) zijn uw eerste aanspreekpunt bij medische situaties en volgen jaarlijkse trainingen. Zij zorgen voor de veiligheid van zowel personeel als leerlingen, verlenen eerste hulp bij ongevallen en leiden effectief een eventuele schoolontruiming.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Volledig ingerichte keuken voor leerlingen
Beweegruimte voor bewegend leren
Diverse ruimtes voor remedial teaching
Lokaal voor kunstzinnige en creatieve werkvormen
Gymzalen (2x)

Uitmuntende Leerlingondersteuning op SBO De Watertuin

Onze Visie op Individuele Begeleiding en Educatie

Op SBO De Watertuin zetten we ons dagelijks in voor het bieden van optimale, op maat gesneden ondersteuning aan elke leerling. We realiseren ons dat onze klassen een reguliere setting hebben, wat betekent dat de mogelijkheden voor diepgaande individuele differentiatie beperkt zijn. Leerlingen die intensieve begeleiding in kleine groepen of constante één-op-één ondersteuning gedurende de les nodig hebben, kunnen mogelijk beter gedijen op een school die hier specifiek op is ingericht. Onze selectieprocedure is gericht op het waarborgen van een succesvolle leeromgeving voor alle kinderen. Een voorwaarde is dat leerlingen zelfstandig kunnen functioneren binnen de groepsdynamiek, zonder de noodzaak van voortdurende individuele aandacht. We richten ons op een omgeving die primair onderwijsgericht is; scholen die een therapeutische aanpak vereisen, met een focus op gedragsmanagement of specifieke medische of psychologische zorg, passen niet binnen ons schoolconcept. Daarnaast is het essentieel dat elke leerling veilig kan deelnemen aan het onderwijs en het leerproces van medeleerlingen niet negatief beïnvloedt. Dit omvat het waarborgen van de veiligheid voor zichzelf en anderen, en het respecteren van het welzijn en de leerontwikkeling van de hele groep. Onze leerlingen moeten ook in staat zijn om, binnen de geldende normen, succesvol door te stromen naar een volgende onderwijssetting, wat een zekere cognitieve capaciteit vereist die aansluit bij ons onderwijsaanbod. Indien blijkt dat een leerling meer gespecialiseerde ondersteuning nodig heeft dan SBO De Watertuin kan bieden, werken we nauw samen met ouders om een passende plek te vinden op een andere reguliere basisschool of een andere vorm van speciaal (basis)onderwijs. De zorgplicht gaat dan over naar de ontvangende school, zodat de continuïteit van de ondersteuning gewaarborgd blijft. In lijn met de landelijke ambitie voor inclusief onderwijs tegen 2035, streeft SBO De Watertuin ernaar een omgeving te creëren waar ieder kind welkom is, zich kan ontwikkelen en deel uitmaakt van de schoolgemeenschap. We focussen op het bieden van toegankelijke ondersteuning, zodat alle kinderen en jongeren kunnen leren en meedoen. Meer informatie over ons ondersteuningsaanbod is hier beschikbaar. Ontdek hoe wij uw kind kunnen helpen groeien. LEES MEER

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: SBO De Watertuin

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan 2023-2027?

Het schoolplan 2023-2027 van SBO De Watertuin focust op de algehele ontwikkeling van onze leerlingen. We streven ernaar om zowel cognitieve vaardigheden als sociaal-emotionele groei te stimuleren, zodat elke leerling optimaal voorbereid is op een succesvolle doorstroming naar het vervolgonderwijs. Taal en rekenen zijn kernvakken die we extra aandacht geven. Daarnaast hechten we veel belang aan de vorming van onze leerlingen tot respectvolle en verantwoordelijke burgers. Naast kennisoverdracht, bieden we een breed scala aan activiteiten voor culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling, wat bijdraagt aan een complete ontplooiing. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we ons gericht op het versterken van onze pedagogische aanpak binnen Positive Behavior Support (PBS). Dit omvat het verbeteren van de-escalatietechnieken en het scherpstellen van onze vaardigheden in het signaleren, analyseren en effectief interveniëren bij leerlingen. Ook hebben we ingezet op het verbeteren van het pedagogisch-didactisch handelen van onze leerkrachten. Door de instructie en verwerking beter af te stemmen op individuele verschillen binnen de klassen, creëren we een stimulerend leeromgeving. Dit zorgt voor een ononderbroken ontwikkeling, volledig afgestemd op de unieke mogelijkheden van elke leerling. Daarnaast hebben we onze analysevaardigheden aangescherpt. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig te volgen, vroegtijdig problemen te signaleren en passende ondersteuning te bieden om leeruitval te voorkomen. Specifiek voor de vakken lezen en rekenen hebben we het aanbod geoptimaliseerd. De lesprogramma's zijn afgestemd op de behoeften van onze leerlingenpopulatie, met als resultaat een duidelijk ontwikkelingsperspectief en op maat gemaakte leerroutes. Voor het schooljaar 2025-2026 liggen onze prioriteiten bij het verder verfijnen van onze analysemethoden. Hierdoor kunnen we onze onderwijsondersteuning nog beter afstemmen op de individuele leerbehoeften van onze leerlingen. We implementeren een nieuw format voor het Ontwikkelingsperspectief (OPP), dat voldoet aan de meest recente wettelijke richtlijnen. Dit zorgt voor een gestandaardiseerde en effectieve opvolging van de individuele leerontwikkeling. Het borgen van kwaliteitsverbeteringen en het versterken van onze professionele leergemeenschap staan centraal. Door middel van teamleren, gedeeld onderwijskundig leiderschap en het ontwikkelen van interne expertise, bouwen we continu aan een hoogwaardige onderwijskwaliteit. Daarnaast actualiseren we ons taalbeleid en implementeren we een nieuw, passend taalaanbod dat aansluit bij de specifieke kenmerken van onze leerlingenpopulatie. We blijven onverminderd aandacht besteden aan het uitbreiden van ons pedagogisch handelingsrepertoire en het werken vanuit een gezamenlijke, sterke pedagogische visie.

Hoe waarborgt SBO De Watertuin het behalen van de onderwijsdoelen?

Binnen SBO De Watertuin is een toegewijd verbeterteam actief, bestaande uit directie, bouwcoördinatoren, intern begeleiders en orthopedagogen. Dit team komt regelmatig bijeen om de voortgang van onze schoolbrede doelen te bespreken en te monitoren. We werken met een concreet verbeterplan dat de voortgang van onze verbeterprocessen garandeert. Dit plan bevat een gedetailleerde planning en specifieke actiepunten. Lesobservaties en onze tweejaarlijkse schoolanalyses zijn cruciale instrumenten om de kwaliteit van ons onderwijs te evalueren en bij te sturen. Daarnaast onderhouden we driemaal per jaar een constructief gesprek met het bestuur over de onderwijskwaliteit en de ontwikkelingen daarin. Dit is een essentieel onderdeel van het kwaliteitsbeleid dat binnen ASG wordt gehanteerd, wat zorgt voor een consistente kwaliteitsbewaking op alle organisatieniveaus. Een belangrijk aspect van ons kwaliteitsbeleid is het bevorderen van een krachtige professionele cultuur binnen de school. Dit doen we door middel van diverse activiteiten, zoals werksessies binnen de bouwteams, collegiale consultatie, inspirerende scholingsbijeenkomsten, effectieve teamoverleggen en gezamenlijke lesvoorbereidingen. Om succes te garanderen, stellen we duidelijke prioriteiten. We formuleren concrete en meetbare mijlpalen die binnen een bepaalde periode behaald moeten worden, wat de kans op succes aanzienlijk vergroot. Onze aanpak is gefaseerd: we werken gestructureerd aan de voorbereiding, implementatie en borging van verbeteringen. Door deze verbeteracties te koppelen aan natuurlijke momenten in het schooljaar, bouwen we aan duurzame organisatorische routines. We zetten onze interne expertise optimaal in en streven ernaar deze continu te versterken. Het vergroten van de kennis, kunde en reflectieve vaardigheden van onze leerkrachten staat centraal, met teamleren als een van de belangrijkste pijlers. Dit draagt bij aan gedeeld onderwijskundig leiderschap en een continu verbeterende onderwijskwaliteit.

Ontdek Ons Aanbod voor het Jonge Kind: Groep 1-2 bij SBO De Watertuin

Toelichting van de school

SBO De Watertuin biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen in groep 1-2. We hebben twee observatiegroepen die speciaal zijn ingericht om de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig te volgen. Deze groepen zijn cruciaal om te bepalen of uw kind baat heeft bij ons speciaal basisonderwijs of een eventueel vervolgtraject binnen het speciaal onderwijs. Ons doel is om een passend onderwijsaanbod te garanderen, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Voor het onderwijs in leerjaar 1 en 2 hanteren we een thematische aanpak. De leerdoelen worden zorgvuldig gekozen uit de leerlijnen van 'Mijn Kleutergroep', een uitgebreid volgsysteem. Hiermee monitoren we de ontwikkeling van uw kind en stellen we gepersonaliseerde leerdoelen vast. Onze lesactiviteiten worden verrijkt met diverse gerenommeerde bronnen, waaronder Piramide, Kleuteruniversiteit, Fonemisch bewustzijn, Logo3000 en PAD. Dit zorgt voor een breed en stimulerend leeraanbod dat de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunt.

Veelgestelde vragen

Biedt SBO De Watertuin extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, SBO De Watertuin heeft specifieke observatiegroepen voor groep 1-2. Deze groepen zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen nauwkeurig te volgen en te bepalen welk onderwijstraject het meest geschikt is, inclusief mogelijke vervolgstappen binnen het speciaal onderwijs.

Met welke partners werkt SBO De Watertuin samen voor het jonge kind?

SBO De Watertuin werkt nauw samen met Vesper BSO+ om een doorlopende en ondersteunende leeromgeving te creëren voor jonge kinderen, zowel op school als tijdens naschoolse opvang.

SBO De Watertuin werkt nauw samen met Vesper BSO+ om een doorlopende en ondersteunende leeromgeving te creëren voor jonge kinderen, zowel op school als tijdens naschoolse opvang.

Team | SBO De Watertuin in Almere | [2025] Schoolregister