
Schoolweging
De schoolweging van De Dukdalf Almere is 31,13 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,10% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. De school scoort hiermee 2,86% hoger dan vergelijkbare scholen (95,23%), wat een sterke basisdidactiek onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,76% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 43,5%. Dit is 9,4% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,36%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een stevig theoretisch advies: 23,53% havo en 11,76% vwo, samen goed voor 35,29% van de leerlingen. Toch is 19,12% een gecombineerd havo/vwo-advies, wat aangeeft dat de school mogelijkheden ziet voor groei. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/-k) blijven beperkt tot 5,88%, duidelijk onder het regionale gemiddelde van 9,53%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Dukdalf Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Observaties en toetsen zijn hierbij belangrijke instrumenten. We maken hierbij onderscheid tussen methode-afhankelijke en methode-onafhankelijke toetsen. Op De Dukdalf worden beide soorten gebruikt. De methode-afhankelijke toetsen zijn gerelateerd aan de gebruikte methodes en toetsen overwegend de leerstof die in een vrij korte periode daaraan voorafgaand is aangeboden. De methode-onafhankelijke toetsen zijn niet gebonden aan welke methode dan ook, de normering is landelijk en deze toetsen worden minder vaak afgenomen. Daardoor is de leerstof die wordt getoetst veel omvangrijker. Dit hele systeem van toetsen en observatie wordt het LeerlingVolgSysteem (LVS) genoemd. Ieder schooljaar zorgt de intern begeleider voor een overzicht waar alle activiteiten in het kader van het LVS op zijn vermeld. Dit noemen wij de toetskalender. Voor de methode-onafhankelijk toetsen hebben we gekozen voor CITO. Voor de kleuters gebruiken we ook het Mijn kleutergroep-leerlingvolgsysteem. De CITO-toetsen zijn landelijk genormeerd en geven een (voorzichtige) indicatie van wat een kind beheerst en zou moeten beheersen. Zo worden er in januari en juni in alle groepen CITO-toetsen afgenomen. Bovendien doen kinderen aan het eind van groep 8 de Doorstroomtoets van IEP. U vindt de uitslagen van de methodegebonden toetsen terug op het rapport van uw kind. Voor het volgen en ondersteunen van de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we schoolbreed een groepsplan gedrag en Zien! Kwink vormt de basis om aan gedrag en groepsdynamiek te werken, maar mocht er voor de groep, een groepje kinderen of een individueel kind een andere ondersteuningsvraag zijn proberen we deze door middel van korte specifieke programma's op te pakken. Rots en water en oké-trainingen zijn hier voorbeelden van. Maar ook gesprekken met de interne begeleider behoort tot de mogelijkheden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36,92% van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 12,31% zit onder advies, wat consistent is met de focus op zorgvuldige advisering via het vierfasenmodel met niveau-indicaties vanaf groep 6. De combinatie van leerlingkenmerken en doorlopende monitoring loont hier.
Sociale ontwikkeling
Wij beseffen ons dat wij leerdoelen alleen kunnen realiseren als kinderen en leerkrachten ervaren dat aan een belangrijke basisvoorwaarde wordt voldaan, namelijk dat de school zich kenmerkt door een sfeer van vertrouwen, acceptatie en zorg voor elkaar. Daar werken we met alle betrokkenen, leerkrachten en ouders, voortdurend aan. Wij noemen dit het pedagogisch klimaat en wij onderscheiden daarin de volgende aspecten: 1. Kinderen voelen zich thuis in een situatie waarin zij de ruimte krijgen zichzelf te zijn. 2. Kinderen ontwikkelen zich goed in een situatie waarin zij naast vrijheid en ruimte ook duidelijkheid en houvast ervaren. In onze school heerst vaak rust en structuur. 3. Kinderen voelen zich veilig als er in de omgang met elkaar en met de leerkrachten sprake is van wederzijds respect. 4. Kinderen werken naar vermogen zelfstandig en worden begeleid naar een steeds grotere vorm van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Deze zelfstandigheid wordt opgebouwd door het werken met persoonlijke leer- en onderzoeksvragen en hier passend werk bij maken. We hebben vier centrale afspraken: * Ik ben vriendelijk tegen iedereen. * Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag. * Ik loop, praat en werk rustig in de school * Ik ga netjes om met ieders spullen. En speciaal op het gebied van ICT: * Ik gebruik internet veilig We praten op onze school over afspraken en niet over regels, zodat een ieder elkaar kan aanspreken op de afspraken die we met elkaar hebben. Ook zijn deze afspraken positief geformuleerd. LEES MINDER
Elkaar respecteren
Vertrouwen bieden (en hebben)
Veiligheid ervaren
Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf voor sociale ontwikkeling?
Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf besteedt in alle groepen regelmatig aandacht aan sociale vaardigheden, omdat een goede sfeer tussen de kinderen als een basisvoorwaarde voor goed onderwijs wordt beschouwd. Naast gesprekken tussen kinderen en leerkracht, wordt er indien nodig een lessenserie over dit onderwerp aangeboden. De eerste zes weken van het jaar is er speciale aandacht voor groepsvorming en de groepsdynamiek door middel van de 'Gouden weken'. Extreme uitingen van (agressief) gedrag worden in een vroeg stadium aangepakt, waarbij de ouders worden geïnformeerd en samen met hen wordt gezocht naar een oplossing, conform het gedragsprotocol op de website. De school gebruikt als basis 'Kwink', een groepsgerichte werkwijze om leerlingen te leren zich aan afspraken te houden. Ook maakt men gebruik van trainingen van Oké op school. Taakgericht gedrag kan ook direct worden bewerkstelligd door inzet van Taakspel, waarbij meer complimenten worden uitgedeeld en minder corrigerende opmerkingen worden gemaakt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Mijn kleutergroep (leerlingvolgsysteem kleuters).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf?
Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel en Kwink.