
Schoolweging
De schoolweging van Het Spectrum Almere is 33,99 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm (85%) maar onder het vergelijkingsgemiddelde (93,4%). De school voldoet hiermee aan de basisvereisten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
29,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde (36,3%) en het vergelijkingsgemiddelde (49,2%) ligt. Dit reflecteert de uitdagingen binnen de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is dubbelzijdig: 21,7% vmbo-b en 21,7% havo als meest voorkomende adviezen. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (4,4% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). De focus ligt op midden- en onderkant van het adviesspectrum, passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Spectrum Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.01 | 166.31 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten zijn de resultaten die we verzamelen aan de hand van het leerlingvolgsysteem; Leerling in Beeld (van CITO). Dit zijn adaptieve toetsen; de moeilijkheidsgraad past zich aan op het niveau van de leerling. Om deze reden zijn de toetsen digitaal. Twee keer per jaar (vanaf groep 3) nemen we deze toetsen af, zodat we een goed beeld krijgen van waart de leerlingen staan in hun ontwikkeling, wat het effect is geweest van onze inspanningen en wat er voor het volgende halfjaar nodig is. Daarvoor stellen we (twee keer per jaar) een schoolanalyse op. Dat doen we in februari en juni. Deze analyse vormt de onderlegger voor het gesprek tussen de directie en de clusterdirectie en beschrijft wat er goed gaat en welke interventies er nodig zijn. Een belangrijk aandachtspunt uit de laatste schoolanalyse is hoe we het percentage leerlingen dat het streefniveau haalt kunnen laten groeien.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 31,4% boven advies scoort. Dit toont een nauwkeurige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, mogelijk gerelateerd aan de TOS-ondersteuning in het onderwijsaanbod.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat iedereen binnen Het Spectrum zich betrokken voelt bij elkaar en bij de manier waarop we met elkaar omgaan. Dit geldt zowel voor de kinderen als de volwassenen. We vinden het dan ook belangrijk dat iedereen actief en structureel verantwoordelijkheid neemt voor het pedagogisch klimaat. Ook vinden wij het belangrijk dat de kwaliteit van leven met de omgeving bevorderd wordt, zowel voor de mensen die werken binnen Het Spectrum als voor alle kinderen. Wij willen op die manier veiligheid bieden aan iedereen binnen Het Spectrum. LEES MINDER
Respect
Diversiteit
Gelijkwaardigheid & Rechtvaardigheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Het Spectrum voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Het Spectrum werkt met 'De Vreedzame School', een programma voor sociaal-emotioneel leren en burgerschap, gecertificeerd in 2018-2019. Nieuwe teamleden krijgen jaarlijks nascholing. De school meet jaarlijks de veiligheid van leerlingen met een vragenlijst sociaal-emotionele ontwikkeling van CITO. Leerkrachten vullen dezelfde vragenlijst in. De gegevens worden geanalyseerd en besproken met de interne begeleider, waarna acties worden ondernomen passend in de methode De Vreedzame School.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Het Spectrum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Het Spectrum gebruikt Leerling in Beeld (CITO) en Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.