
Schoolweging
De schoolweging van Het Palet Almere is 32,91 , met een spreiding van 7,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,9% behaalde het fundamenteel niveau overstijgt de school niet alleen de landelijke signaleringswaarde (85%), maar ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,9%). Deze score benadrukt de effectieve basiskennisoverdracht.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de inspectienorm ruimschoots: 61,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een verwachte 38,7%. Dit is 22,9% hoger dan vergelijkbare scholen. De focus op differentiatie en 'ontwerpend leren' draagt waarschijnlijk bij aan deze prestatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 29,2% havo en 12,5% vwo (vs. 16,1% en 18,6% regio). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (vmbo-(g)t/havo: 12,5%, havo/vwo: 16,7%), wat wijst op zorgvuldige niveau-afweging. Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt tot 4,17%, onder het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Palet Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.01 | 175.74 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op Het Palet is het schooljaar verdeeld in zes periodes. Iedere periode heeft zes of zeven schoolweken. Iedere voorlaatste schoolweek is een toetsweek. In deze week worden er toetsen afgenomen. Dit zijn toetsen die passen bij de lesstof die in de periode voorafgaand aan de toets is behandeld. De toetsresultaten worden geanalyseerd en er wordt vastgesteld wat het vervolg aanbod moet zijn voor de leerlingen. Bij rekenen en taal is na de toets een herhaling -en verrijking week opgenomen in het programma. Twee keer per jaar worden vanaf groep 1 de Leerling in Beeld Toetsen (LiB) afgenomen. Dit zijn toetsen die methode onafhankelijk zijn. Deze toetsen worden door de vakspecialisten geanalyseerd en besproken in een opbrengstgesprek met de intern begeleiders en/of directie. Na de analyse van de toetsen worden de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen vastgelegd in de afstemmingsformulieren die in de workshops worden gebruikt. De intern begeleiders maken vervolgens een analyse op schoolniveau. Hieruit worden acties op school- en groepsniveau opgesteld. Deze informatie wordt verwerkt in een document dat met het team en de clusterdirecteur besproken wordt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 45,8% van de leerlingen boven advies presteert (landelijk: 25,3%), terwijl slechts 4,2% onderblijft (landelijk: 11,8%). Dit succes reflecteert de zorgvuldige advisering en intensieve begeleiding zoals beschreven in het protocol PO-VO. De school hanteert een ontwikkelingsgericht volgsysteem dat talenten vroegtijdig signaleert.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. In de groepen 5 t/m 8 is er aanbod vanuit Oké op school. Waar nodig wordt Oké op School ook in andere groepen ingezet. LEES MINDER
Moreel Kompas
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Het Palet voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Het Palet hanteert het Moreel Kompas (Ik zorg voor mezelf, ik zorg voor een ander en ik zorg voor mijn omgeving) in het dagelijks handelen. De school werkt met de methode Kwink voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. De sociale veiligheid wordt gemonitord met het volgsysteem Onderbouwd in de groepen 1-2 en met Kindbegrip (Parnassys) in de groepen 3 t/m 8. Jaarlijks vullen leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 een vragenlijst in over de veiligheidsbeleving, die ook gedeeld wordt met de Onderwijsinspectie. De coaches vullen twee keer per jaar een vragenlijst in over de ontwikkeling van de sociaal-emotionele vaardigheden van de leerlingen. Daarnaast wordt er jaarlijks een oudertevredenheid en een leerlingtevredenheid (groep 6 t/m 8) vragenlijst afgenomen via WMK. De school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Het Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Het Palet gebruikt Kindbegrip en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Het Palet?
Openbare Basisschool Het Palet gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.