Openbare Basisschool De Egelantier
Pieter Van Damstraat 38
1335 PG Almere

Schoolweging

Schoolweging
32.84
Spreiding
6.91

De schoolweging van De Egelantier Almere is 32,84 , met een spreiding van 6,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,18% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit is 0,3 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,89%), wat benadrukt dat basisvaardigheden structureel worden gewaarborgd ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de streefniveaus aanzienlijk: 55,56% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 38,7%. Dit is 5,4 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (50,17%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral in rekenen en begrijpend lezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is de sterke focus op de theoretische leerweg: 26,32% vmbo-(g)t en 36,84% havo/vwo-advies (tegenover 16,45% vmbo-(g)t en 26,93% havo/vwo in de regio). Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes met 5,26% vmbo-b/k advies, iets boven het regionale gemiddelde (4,04%). De brede adviesrange sluit aan bij de hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Egelantier AlmereGemeente AmsterdamNederland
LIB171.8174.01175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Egelantier werken we met methodes die afgestemd zijn op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en aansluiten bij de missie en visie van het team. In de methodes zijn toetsen opgenomen die passen bij de lesstof die in de periode voorafgaand aan de toets is behandeld. De toetsresultaten worden geanalyseerd en er wordt vastgesteld wat het vervolg aanbod moet zijn voor de leerlingen. Bij rekenen en taal is na de toets een herhaling -en verrijking week opgenomen in het programma. Twee keer per jaar worden vanaf groep 3 de CITO Leerling in Beeld Toetsen (LiB) afgenomen. Dit zijn toetsen die methode onafhankelijk zijn. Deze toetsen worden door de groepsleerkrachten voor de eigen groep geanalyseerd en geïnterpreteerd in samenhang met de methode gebonden toetsen. Ook maken wij gebruik van de CITO groeimeter, zodat wij bij leerlingen die uitvallen nog beter kunnen analyseren op welke leerdoelen in de leerlijn zij uitvallen. Zo kunnen wij eventuele hiaten snel vaststellen en hier gericht aan gaan werken. Na de analyse van de toetsen kan de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen worden vast gelegd in groepsoverzicht en groepsplannen. Dit maakt onderdeel van het handelingsgericht werken. De intern begeleider en de directeur maken vervolgens een analyse op schoolniveau. Hieruit worden acties op school- en groepsniveau opgesteld. Deze informatie wordt verwerkt in een document dat tijdens de teamvergadering besproken wordt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

32% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegen 25,27% landelijk. Slechts 16% zit onder advies (vs. 11,81% nationaal), wat mogelijk samenhangt met de preventieve begeleiding bij leerachterstanden. De school hanteert een uitgebreid monitoringstraject vanaf groep 6, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. De school is de plek waar kinderen een groot deel van de dag doorbrengen en waar de andere kinderen, de leerkracht en de leerstof mede bepalend zijn voor de wereld van het kind. Kinderen die zich prettig en veilig voelen kunnen openstaan voor de omgeving en wat daar geboden wordt. Daarom wil het team een veilige omgeving creëren zodat de kinderen zich op onze school zo optimaal mogelijk kunnen ontplooien. De Egelantier leert de kinderen om zorg te dragen voor hun leefomgeving. Daarbij leggen wij het accent op het omgaan met de natuur en het milieu. Daarnaast betrekken wij de leerlingen actief bij het reilen en zeilen van de school. De leerlingenraad is daarvoor ingesteld. Dit zien wij als onderdeel van “actief burgerschap”. Verder besteden wij als school, middels onder andere de Kanjertraining, veel aandacht aan de sociale vorming. Daarbij zijn respectvol met elkaar omgaan en elkaar kunnen vertrouwen belangrijke onderdelen. De uitgangspunten die we hierbij hanteren zijn: We zorgen voor een goede sfeer, zodat de kinderen met plezier naar school gaan We stimuleren kinderen tot optimale leerprestaties, afgestemd op hun mogelijkheden Er is voldoende aandacht voor ieder kind Op school heerst orde, rust en regelmaat Er is veel contact met de ouders Er is aandacht voor natuur en milieu Nieuwe media spelen een rol in het lesprogramma LEES MINDER

Actief

Betrokken

Veilig

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Egelantier voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Openbare Basisschool De Egelantier zijn Actief, Betrokken en Veilig. De school vindt het belangrijk dat leerlingen zich bewust zijn van hun omgeving, daar actief aan bijdragen in een veilige omgeving waarin respect en waardering centraal staan. De leerlingen helpen bij het schoonhouden van het schoolplein en de leerlingenraad heeft inbreng in het schoolgebeuren. Openbare Basisschool de Egelantier werkt met de Kanjertraining en registreert de sociaal-emotionele ontwikkeling via KANVAS. Hiermee wordt het welbevinden en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen gemonitord.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Egelantier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Egelantier gebruikt Kijk!, Kanvas en De Veiligheidsmonitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Egelantier?

Openbare Basisschool De Egelantier gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.