
Schoolweging
De schoolweging van De Archipel Almere is 31,98 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (94.8%), toont het een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 41.2%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde van 53.4%, wat wijst op effectieve differentiatie in de bovenbouw.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 22.53% van de leerlingen havo/vwo of vwo (10.59% + 8.24% + 2.35% praktijkonderwijs vs. 1.01% regio). De combinatie van 16.47% vmbo-k advies en 12.94% havo laat een breed profiel zien, passend bij de hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Archipel Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari doen alle leerlingen van de groepen 3 t/m 8 de cito Midden (M) -toets. Na de cito M-toetsen volgt een analyse-studiedag. Tijdens deze studiedag kijkt het team van de Archipel naar de ontwikkelingen van de individuele kinderen, de groepen en de school. Dan worden de resultaten van de kinderen geanalyseerd. Door middel van deze analyse worden nieuwe plannen gemaakt voor de tweede helft van het schooljaar. Dit noemen wij de individuele handelingsplannen, ontwikkelperspectieven en groepsplannen op de gebieden rekenen, taal, spelling en lezen. Vervolgens plant de leerkracht - al dan niet samen met de intern begeleider - hoe de plannen worden uitgevoerd. Krijgen de kinderen extra ondersteuning? Welke kinderen hebben extra hulp nodig? Waarom zijn de doelen nog niet behaald? Hoe krijgen de kinderen extra ondersteuning, wanneer en door wie? Tijdens de lessen geeft de leerkracht extra ondersteuning aan individuele kinderen of kinderen in kleine groepjes. Ook kan het zijn dat ze extra oefentijd krijgen met een leerkrachtondersteuner, onderwijsassistent of extra instructie van de speciale leerkracht. Misschien is er juist extra uitdaging nodig. Dan kan het zijn dat de kinderen ondersteuning krijgen van de leerkracht van de Willie Wortelklas.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 43.27% van de leerlingen boven het advies presteert (vs. 25.27% landelijk). Slechts 5.77% zit onder advies, wat het vertrouwen in het adviesproces onderstreept. Deze cijfers corresponderen met de beschreven 'kansrijke advisering' in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Als uitgangspunten voor de waarden en normen op onze school gaan we uit van de drie basisbehoeften: relatie, competentie en autonomie. Waarden en normen vertalen we naar respect, acceptatie en verantwoordelijkheid. Dit geldt in de omgang tussen het team, de leerlingen en de ouders. Het team staat hierin model en laat dat zien in concreet gedrag.
Relatie
Competentie
Autonomie
Wat is de werkwijze van OBS De Archipel voor sociale ontwikkeling?
OBS De Archipel helpt leerlingen zich zelfstandig, sociaal en autonoom te ontwikkelen door te focussen op respect, acceptatie en verantwoordelijkheid. Respect wordt getoond naar collega's, kinderen en ouders door open communicatie, het benoemen van emoties, en het respecteren van achtergronden en leefsituaties. Acceptatie wordt gestimuleerd door het accepteren van verschillen in kennis, ervaring, vaardigheden en achtergronden. Verantwoordelijkheid wordt bevorderd door positief geformuleerde regels, het leren dragen van verantwoordelijkheid in het omgaan met elkaar en door bijdragen aan een goed schoolklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Archipel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Archipel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Archipel?
OBS De Archipel gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.