
De resultaten van IKC de Duinvlinder in Almere
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC de Duinvlinder, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC de Duinvlinder bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC de Duinvlinder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op IKC de Duinvlinder
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC de Duinvlinder.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau van Leerlingen op IKC de Duinvlinder
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hoger niveau van taal en rekenen te bereiken aan het einde van groep acht. Dit niveau is cruciaal voor hun verdere academische ontwikkeling. Voor IKC de Duinvlinder wordt het specifieke streefpercentage bepaald op basis van onze unieke leerlingpopulatie, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Dit percentage dient als maatstaf voor onze schoolprestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC de Duinvlinder?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. IKC de Duinvlinder helpt u en uw kind bij het maken van de juiste keuze. Ons schooladvies is gebaseerd op een brede evaluatie van de ontwikkeling van uw kind. Hierbij kijken we naar observaties van leerkrachten, resultaten uit leerlingvolgsystemen, methodetoetsen en specifieke controletaken. Ook persoonlijke eigenschappen zoals motivatie, werkhouding en doorzettingsvermogen spelen een cruciale rol. Voor 1 maart ontvangt u een definitief, op papier uitgewerkt schooladvies. Dit advies is tot stand gekomen volgens het protocol 'Overgang PO naar VO Almere'. U kunt dit protocol raadplegen op de website van Passend Onderwijs Almere. Hoewel u niet verplicht bent dit advies te volgen, is het leidend bij de toelatingsprocedure van de door u gekozen school voor voortgezet onderwijs. Zonder dit advies kan aanmelding mogelijk niet worden verwerkt. Als basisschool zijn wij verplicht om alle relevante overdrachtsgegevens digitaal aan te leveren bij de door u gekozen VO-school. Het inschrijfformulier dient u zelf bij de betreffende school in te dienen. Sinds 2015 is elke leerling in groep 8 verplicht een eindtoets af te leggen. IKC de Duinvlinder maakt gebruik van de IEP Eindtoets. Indien de resultaten van de IEP Eindtoets beter zijn dan verwacht, heroverwegen we het schooladvies in nauw overleg met u en uw kind. Een aangepast advies kan recht geven op toelating tot een hoger schoolniveau, mits er plaats beschikbaar is. Bij minder goede resultaten passen we het schooladvies niet aan. Wij onderhouden nauwe banden met diverse scholen voor voortgezet onderwijs om de voortgang van onze leerlingen te monitoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC de Duinvlinder: Samen Sterk in Almere
Op IKC de Duinvlinder bevorderen we een bloeiend pedagogisch klimaat met het programma 'De Vreedzame School'. Ons doel is een omgeving te creëren waarin leerlingen zich betrokken en verantwoordelijk voelen. We zien onze school als een levendige gemeenschap waar elke stem telt, iedereen gehoord wordt en we op een positieve manier met elkaar omgaan. 'De Vreedzame School' richt zich op essentiële sociaal-emotionele en burgerschapscompetenties, cruciaal voor onze democratische samenleving. Leerlingen ontwikkelen deze vaardigheden door actieve deelname, waarbij de klas en de school fungeren als oefenplaatsen. Dit programma helpt leerlingen om gezamenlijk beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te tonen voor onze gemeenschap, open te staan voor diversiteit en de beginselen van democratie te begrijpen.
Eigenaarschap: Leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor hun leerproces en de schoolomgeving.
Ontwikkeling: Wij stimuleren continue groei op zowel academisch als sociaal-emotioneel vlak.
Samenwerking: Samenwerken staat centraal in onze gemeenschap, van klas tot schoolbreed.
Hoe bevordert IKC de Duinvlinder de sociale vaardigheden van leerlingen?
We focussen sterk op groepsvorming in de startfase van het schooljaar. Samen met de leerlingen stellen we duidelijke omgangsafspraken op en verdelen we klassentaken. Door middel van coöperatieve werkvormen stimuleren we samenwerking tussen leerlingen. Ook organiseren we presentaties voor andere klassen en ouders om het groepsgevoel te versterken. Gedurende het schooljaar besteden we wekelijks aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling met lessen uit 'De Vreedzame School'. Thema's zoals communicatie, conflicthantering en samenwerken staan centraal. Regelmatige groepsgesprekken over veiligheid, welzijn en betrokkenheid versterken de band binnen de klas. Individuele gesprekken bieden ruimte voor persoonlijke groei en welbevinden. Leerlingen uit groep 6 tot en met 8 kunnen zich aanmelden als leerlingmediator. Na een intensieve training leren zij conflicten tussen medeleerlingen op te lossen. Onder begeleiding van leerkrachten zorgen zij voor een veilige en constructieve mediation. Ons uitgebreide veiligheidsbeleid, dat de sociaal-emotionele ontwikkeling waarborgt, is beschikbaar via onze directie of website.
Welke methoden gebruikt IKC de Duinvlinder voor sociale ontwikkeling?
IKC de Duinvlinder hanteert de volgende methoden en registratievormen om sociale opbrengsten te monitoren en te bevorderen:
- De Vreedzame School
Hoe registreert de school de sociale voortgang van leerlingen?
Op dit moment hanteert IKC de Duinvlinder geen specifieke registratievormen voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten, naast de observaties en feedback binnen het kader van 'De Vreedzame School'.
Inspectierapport IKC de Duinvlinder: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie voor IKC de Duinvlinder, een integraal kindcentrum in Almere. Wij streven naar optimale ontwikkeling en een veilige leeromgeving voor al onze 258 leerlingen. Op deze pagina vindt u een overzicht van de officiële inspectieresultaten en hoe deze bijdragen aan onze voortdurende kwaliteitsverbetering. Lees meer over onze educatieve aanpak en de resultaten die we boeken. Onze toewijding aan uitmuntendheid in het basisonderwijs is de drijvende kracht achter alles wat we doen. Bekijk de officiële documenten voor een gedetailleerd inzicht in onze prestaties en toekomstplannen.