Het Drieluik
Ten Harmsen V.D. Beekpad 4
1336 BK Almere

Schoolweging

Schoolweging
29.19
Spreiding
5.72

De schoolweging van Het Drieluik is 29,19 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,0% scoren leerlingen vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (95,88%) en ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 62,55% ruimschoots gehaald (+4,8% t.o.v. het vergelijkingsgemiddelde van 57,79%). Dit overtreft de inspectienorm (47,1%) aanzienlijk en benadrukt de effectieve begeleiding van hoger presterende leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een ambitieus profiel: 16,67% vwo (vs. 18,61% regio) en 12,22% havo/vwo. Het praktijkgerichte aanbod blijft beperkt (4,44% vmbo-b vs. 5,52% regio), wat past bij de focus op doorstroom naar theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet DrieluikGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Van groep 3 t/m 8 worden tweemaal per jaar de Cito toetsen afgenomen. Mede hierdoor volgen wij de ontwikkeling van onze leerlingen. De opbrengsten worden samen met het team geanalyseerd. Met behulp van deze analyse wordt aansluitend het onderwijsaanbod waar nodig aangepast en worden doelen herzien. Door systematisch de opbrengsten te analyseren, ons aanbod bij te stellen en vervolgens weer te evalueren bewaken wij onze onderwijskwaliteit. Als de analyse aanleiding geeft voor een schoolbrede interventie zal dit leiden tot een bijstelling van het onderwijskundig beleid. Hierbij kunt u denken aan het aanschaffen van een nieuwe methode of bijvoorbeeld scholing op een specifiek onderwerp voor het gehele team.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,19% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 39,36% boven verwachting scoort. Dit excellente resultaat onderstreept de kwaliteit van advisering, zoals beschreven in het zorgvuldige leerlingvolgsysteem.

Sociale ontwikkeling

Het Drieluik wil als Vreedzame school kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. Conflicthantering In een situatie waar mensen of kinderen bij elkaar zijn, zullen er altijd conflicten (belang en tegenstellingen of meningsverschillen) zijn. Het is zinvol om te leren hoe je kunt voorkomen dat er conflicten ontstaan en dat conflicten ontaarden in ruzie. En hoe je, als een conflict toch in ruzie is ontaard, kan werken aan een constructieve oplossing. Daarbij is de rol van de leerlingen cruciaal. Zij leren, naast de vaardigheden om conflicten constructief op te lossen, ook de verantwoordelijkheid te dragen om dat zelfstandig, zonder hulp van volwassenen, te doen. Voor hun eigen conflicten, maar ook voor conflicten van anderen. Alle leerlingen leren te bemiddelen (mediëren) bij de conflicten van klasgenoten. Normbepaling sociaal & positief en burgerschap Uit onderzoek blijkt dat problemen bij jongeren veel minder voorkomen wanneer ze opgroeien in een omgeving met sociale verbondenheid: een omgeving waarin zij zich welkom, gerespecteerd en niet gediscrimineerd voelen, waarin ze merken dat er positieve verwachtingen over hen bestaan en waarin ze ondervinden dat ze ‘ertoe doen’. Kinderen hebben het nodig om nodig te zijn. Natuurlijk zijn er in een omgeving waar kinderen in verkeren regels nodig, maar de sleutel voor een positief klimaat ligt meer in het samen creëren van een cultuur, dan in het bedenken van allerlei regels en codes waar kinderen zich aan dienen te houden. Kinderen moeten het gevoel hebben verantwoordelijk te zijn voor die cultuur, moeten de boodschap krijgen dat ze erbij horen, en dat ze nodig zijn. Om zo’n verbindende omgeving te bewerkstelligen probeert De Vreedzame School de cultuur van de omgeving waar het kind in verkeert (klas, school) te beïnvloeden. We willen dat die omgeving als een leefgemeenschap wordt gezien, als een oefenplaats voor sociale competentie en actief burgerschap. (Bron: www.vreedzaam.net) LEES MINDER

Conflicthantering

Normbepaling sociaal &positief

Burgerschap

Wat is de aanpak van Het Drieluik op het gebied van sociale ontwikkeling?

Het Drieluik is een Vreedzame School. Naast cognitieve vaardigheden wordt veel aandacht besteed aan sociale vaardigheden. De school hecht waarde aan een veilig klimaat waar kinderen en leerkrachten zich vrij voelen. Er wordt gebruik gemaakt van het programma van de Vreedzame School, met een wekelijkse les rond thema's als conflictoplossing en sociale competenties. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas en school. Leerlingmediatoren worden opgeleid om conflicten te helpen oplossen.

Welke registratievormen gebruikt Het Drieluik om sociale opbrengsten te meten?

Het Drieluik gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden gebruikt Het Drieluik voor sociaal-emotioneel leren?

Het Drieluik gebruikt 'Sta Sterk (training)' en 'Vreedzame School' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.