
Schoolweging
De schoolweging van De Tjasker is 37,58 , met een spreiding van 4,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 89,2% ruimschoots bereikt (boven de landelijke norm van 85%). Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (92,1%), toont dit aan dat de school effectief werkt aan basisvaardigheden, gezien de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 30,9% net niet gehaald (signaleringswaarde 32%). Dit ligt aanzienlijk onder het vergelijkingsgemiddelde van 45,4%, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Toch blijkt uit de doorstroomcijfers dat de school leerlingen goed voorbereidt op hun vervolgopleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen kenmerken zich door een praktische focus: 48,1% van de leerlingen krijgt een vorm van vmbo-advies, waarvan 25,9% specifiek vmbo-k. Dit ligt aanzienlijk boven het regionale gemiddelde (9,2%). Het aandeel havo/vwo-adviezen (22,2%) blijft achter bij landelijke trends, wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijsadviezen (0%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tjasker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methodegebonden toetsen worden onze leerlingen gevolgd door het IEP leerlingvolgsysteem. We nemen de toetsen af volgens het door IEP aangegeven schema. Twee maal per schooljaar worden de toetsen afgenomen in de groepen 3 tot en met 8. In de groepen 1-2 volgen we onze leerlingen middels Inzichtelijk. De gegevens vanuit deze toetsen worden naast de gegevens vanuit de methode gelegd zodat we een compleet beeld hebben van de vorderingen/ groei van onze leerlingen. Met de gegevens kunnen we ons onderwijsaanbod afstemmen op wat de leerling nodig heeft. Per vakgebied wordt een plan gemaakt voor een bepaalde periode. De doelen worden opgenomen in het groepsplan. Eén keer per jaar wordt in de groepen 6-7 en 8 de leerlingtevredenheidsonderzoek vanuit Vensters afgenomen. Daarnaast wordt éen keer per jaar 'Hart en handen' vanuit de IEP afgenomen in de groepen 3 t/m 8. In de groepen 1-2 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gemonitord via KanVas.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,3% van de leerlingen presteert onder hun advies (landelijk 11,8%), wat duidt op realistische advisering. Daartegenover staat dat 29,2% boven het advies uitstijgt, wat het vertrouwen in de doorstroombegeleiding onderstreeft. Deze cijfers passen bij de beschreven focus op maatwerk in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
In alle groepen gewerkt volgens de methodiek van Kanjertraining. De Kanjertraining heeft als doel dat een kind positief over zichzelf en andere kinderen leert denken en regels krijgt aangereikt hoe met elkaar om te gaan. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De training is meer dan een serie lessen, het is een wijze van omgang met elkaar en een leidraad om pedagogisch beleid te maken. Hierbij streven we de volgende doelen na: - Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas - Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen - Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten - Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen - Leren om verantwoordelijkheid te nemen - Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. LEES MINDER
vertrouwen
verantwoordelijkheid
samen verder
Wat is de werkwijze van De Tjasker voor sociale ontwikkeling?
De Tjasker gebruikt Kanjertraining om leerkrachten te helpen anders naar het gedrag van kinderen te kijken. Het helpt problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor iedereen.
Welke registratievormen gebruikt De Tjasker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Tjasker gebruikt Kanvas en IEP Hart en handen om sociale opbrengsten te registreren.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Tjasker?
De Tjasker maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.