
De resultaten van Dalton basisschool Bommelstein in Almere
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dalton basisschool Bommelstein, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Dalton basisschool Bommelstein bij jullie?
Ontdek hoe goed Dalton basisschool Bommelstein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op Dalton Basisschool Bommelstein
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op Dalton Basisschool Bommelstein streven we ernaar dit niveau ruimschoots te overtreffen en alle leerlingen optimaal voor te bereiden op hun verdere schoolloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behalen op Dalton Basisschool Bommelstein
Het streefniveau daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren, verder reikend dan de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt specifieke streefniveaus vast per school, gebaseerd op de lokale leerlingpopulatie. Dalton Basisschool Bommelstein zet zich in om deze streefcijfers te realiseren en te overstijgen, met een focus op individuele groei en talentontwikkeling voor elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dalton basisschool Bommelstein?
Een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs begint bij Dalton Basisschool Bommelstein. Wij bereiden uw kind optimaal voor door zelfstandigheid, taakgerichtheid en huiswerkvaardigheden te stimuleren. Onze school biedt proactieve begeleiding bij de keuze voor vervolgonderwijs, inclusief voorlichting en bezoeken aan middelbare scholen. We adviseren ouders om vanaf groep 7 actief deel te nemen aan open dagen en informatieavonden om de beste match te vinden. In groep 6 ontvangen leerlingen een eerste niveau-indicatie, die tijdens het vierde oudergesprek wordt besproken. De voortgang van uw kind volgen we nauwgezet. In groep 7 krijgt uw kind een voorlopig schooladvies, wederom na zorgvuldige monitoring van de ontwikkeling. Met de introductie van de Doorstroomtoets in groep 8, verfijnen we het schooladvies. In januari presenteren we een voorlopig advies. Na de toets in februari ontvangen leerlingen en ouders in maart de definitieve resultaten. Bondig, het advies wordt nooit naar beneden bijgesteld. Raadpleeg voor meer details de Rijksoverheid.nl-publicatie over schooladviezen. Het definitieve schooladvies, uiterlijk 24 maart verstrekt, wordt persoonlijk toegelicht. Dit advies, inclusief een bewijs voor inschrijving, is essentieel voor de aanmelding op de middelbare school. Het advies is gebaseerd op een holistische beoordeling van de leerlingontwikkeling, conform de Handreiking Schooladvisering 2024 van de Rijksoverheid. Factoren zoals LOVS-ontwikkeling (CITO), toetsresultaten, leer- en werkhouding, motivatie, sociaal-emotionele ontwikkeling, observaties, huiswerkattitude en de Doorstroomtoetsresultaten worden meegenomen. Een checklist met leerlingkenmerken per VO-richting ondersteunt dit proces. **Doorstroomtoets 2024-2025: Belangrijke Data en Procedure** Vanaf schooljaar 2023-2024 heet de centrale eindtoets 'Doorstroomtoets'. Leerlingen in groep 8 maken deze toets in februari. Het voorlopig schooladvies wordt tussen 10 en 31 januari verstrekt. De Doorstroomtoets vindt plaats tussen 29 januari en 18 februari, met definitieve schooladviezen uiterlijk 24 maart. Alle leerlingen melden zich tussen 25 en 31 maart aan bij een middelbare school met hun definitieve advies. Voor leerlingen die doorstromen naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) is eerdere aanmelding met een voorlopig advies mogelijk. **Adviesaanpassingen na de Doorstroomtoets** Indien de Doorstroomtoets een hoger advies oplevert dan het voorlopig schooladvies, kan het definitieve advies worden verhoogd. Een verlaging van het advies is niet toegestaan. Bij een significant verschil (meer dan een half niveau) tussen het schooladvies en het toetsadvies, kan de school het advies aanpassen naar een tussenliggend niveau, mits dit zorgvuldig wordt gemotiveerd. **Inschrijving Voortgezet Onderwijs Schooljaar 2024-2025** De gelijktijdige aanmelding tussen 25 en 31 maart garandeert gelijke kansen voor alle leerlingen op een plek in het voortgezet onderwijs, passend bij hun niveau en voorkeur.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling Sociale Vaardigheden Basisschool Bommelstein
Dalton Basisschool Bommelstein bevordert een harmonieuze leeromgeving waar leerlingen, leerkrachten en ouders samenwerken en leren. Wij geloven dat gezamenlijk aan leertaken werken essentieel is voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Onze leerlingen leren effectief met elkaar om te gaan, elkaar te ondersteunen en kennis te delen. Dit proces stimuleert respect en begrip voor elkaars verschillen. Door samenwerking ontwikkelen zij cruciale sociale vaardigheden en leren zij reflecteren op hun eigen leerproces en dat van anderen. Centraal staan het aangaan van dialogen, het omgaan met tegenslagen en het ervaren van de meerwaarde van groepswerk. Ons uiteindelijke doel is het kweken van democratisch burgerschap, waarbij Bommelstein fungeert als een oefenplaats voor democratisering en socialisering.
Verantwoordelijkheid nemen voor eigen leerproces
Zelfstandig werken en leren
Reflecteren op gedrag en leerresultaten
Hoe faciliteert Bommelstein de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Bij Bommelstein werken leerlingen zelfstandig en in vrijheid aan hun taken, waarbij ze actief betrokken zijn en elkaar ondersteunen. Dit bevordert verantwoordelijkheidsgevoel voor zowel het eigen werk als de groep. Deze aanpak sluit aan bij de individuele onderwijsbehoeften, waardoor leerlingen niet langer hoeven te wachten op de leerkracht of medeleerlingen. Het basisingrediënt hiervoor is het vertrouwen dat leerkrachten hebben in de leerlingen, wat de kern vormt van onze pedagogische visie. Wij gaan ervan uit dat leerlingen zich positief gedragen wanneer ze betrokken zijn bij interessante taken. Dit stelt hen in staat om te reflecteren op hun praktijk en te experimenteren met wat voor hen het beste werkt, met als doel voortdurende verbetering.
Welke methoden gebruikt Bommelstein voor het meten van sociale vooruitgang?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van specifieke registratiemethoden:
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
- Leerling in Beeld
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op Bommelstein?
Dalton Basisschool Bommelstein hanteert de volgende effectieve methode voor sociaal-emotioneel leren:
- De Vreedzame School
Onderwijsinspectie Dalton basisschool Bommelstein: Rapportage en Resultaten
De Onderwijsinspectie heeft op 9 mei 2019 een bezoek gebracht aan Dalton basisschool Bommelstein. Het doel van dit bezoek was het evalueren van de implementatie van passend onderwijs ten behoeve van het team, ouders en leerlingen. De inspectie concludeerde dat de aanpak van passend onderwijs op onze school van voldoende niveau is. Dit, gecombineerd met de stabiele eindopbrengsten van dit schooljaar, heeft geleid tot een uitspraak van vertrouwen door de inspectie. Door de continue aanlevering van (tussen)resultaten aan de inspectie, blijft Bommelstein verzekerd van het basisarrangement. Wij staan echter niet stil; de aanschaf van nieuwe lesmethoden en de ontwikkeling van ons team zijn continue processen. We blijven kritisch kijken naar ons onderwijsaanbod en de kwaliteit van onze leerkrachten. Dit doen we om kwalitatief hoogstaand onderwijs te blijven garanderen voor al onze leerlingen. Ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoeken (elke twee jaar) helpen ons hierbij om de schoolbeleving te blijven monitoren en verbeteren. LEES MEER