Dalton basisschool Bommelstein
Markiezenhofstraat 62
1333 TS Almere

Schoolweging

Schoolweging
32.85
Spreiding
6.33

De schoolweging van Bommelstein is 32,85 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 89,9% behaalde het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden bij het merendeel van de leerlingen goed zijn verankerd, zelfs iets boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94,8%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 45,5% tegen een verwachte signaleringswaarde van 41,2%. Dit betekent dat bijna de helft van de leerlingen het hoogste taal- en rekenniveau bereikt, ondanks de complexe populatie (schoolweging 32,85). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4%, wat de uitdagingen bij Bommelstein onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een praktische focus zien: 59,3% VMBO-advies (22,2% VMBO-b basis, 14,8% gecombineerde adviezen) tegenover 25,9% Havo/VWO-advies. Toch valt 3,7% VWO-advies op in deze populatie - ruim onder het regionale gemiddelde van 18,6%. De diversiteit aan adviezen reflecteert de brede leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBommelsteinGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend weinig leerlingen presteren onder advies: slechts 5% tegen 11,8% landelijk. Maar liefst 40% stroomt succesvol door boven het oorspronkelijke advies - mogelijk door aandacht voor talentontwikkeling. Dit succespercentage ligt significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (25,3%), wat wijst op adequate doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Bommelstein is een school waar leerlingen, leerkrachten, ouders en schoolleiding op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Bommelstein is ook een school waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen, leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Tijdens het samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren, zoals het beoordelen van een eigen inbreng en die van de ander, het aangaan van de dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een meeropbrengst uit de samenwerking. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap. Bommelstein is een oefenplek voor democratisering en socialisering. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Zelfstandigheid

Reflectie

Wat is de werkwijze van Dalton basisschool Bommelstein voor sociale ontwikkeling?

Leerlingen bij Dalton basisschool Bommelstein werken in vrijheid aan taken, helpen elkaar en leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun werk en de groep. De school vertrouwt erop dat leerlingen normaal gedrag vertonen als ze zich niet vervelen en aan interessante taken kunnen werken. Vertrouwen is de essentie van de pedagogische basis van Dalton basisschool Bommelstein.

Welke registratievorm(en) gebruikt Dalton basisschool Bommelstein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dalton basisschool Bommelstein gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton basisschool Bommelstein?

Dalton basisschool Bommelstein gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.