
Schoolweging
De schoolweging van De Verbinding Almere is 28,29 , met een spreiding van 6,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,9% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit illustreert een sterke basiskwaliteit. Het percentage ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), mogelijk door de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (60,5%), toont het aan dat de school effectief differentieert voor hogere prestaties. De focus op ontwikkelingsgericht leren komt hierin terug.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft opvallend vaak hogere adviezen: 30,4% vwo (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies komt met 8,7% vaker voor dan gemiddeld (1,0% regio), wat past bij de schoolvisie op maatwerk. De combinatie van hoog vwo-percentage én aandacht voor praktische routes reflecteert de brede onderwijsaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Verbinding Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
47,8% van de leerlingen zit na drie jaar onder hun basisschooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Mogelijk spelen doorstroombegeleiding of externaliserende factoren hierin een rol. Positief is dat 52,2% op of boven advies presteert, wat aansluit bij het ambitieuze adviesprofiel. De school benadrukt in haar beleid nog extra te investeren in samenwerking met het VO.