Basisschool Vuurvogel
Ravelplantsoen 5
1323 ET Almere

Schoolweging

Schoolweging
33.43
Spreiding
5.84

De schoolweging van Vuurvogel Almere is 33,43 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort sterk op het fundamenteel niveau: 87,3% van de leerlingen behaalt dit basisniveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie en ligt 6,5 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (81,4%). De gerichte inzet op basisvaardigheden in taal en rekenen lijkt hier zijn vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 41,3% scoort de school net boven de eigen signaleringswaarde (38,7%) voor het streefniveau, maar blijft 8,8 procentpunt achter op vergelijkbare scholen (50,2%). Dit past bij het leerlingenprofiel met een hoge schoolweging. De expliciete focus op maatwerk in het onderwijsconcept zorgt ervoor dat kwetsbare leerlingen toch het streefniveau bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviesverdeling toont een tweedeling: 18,6% vwo-advies tegenover 0,12% praktijkonderwijs. Hoewel vergelijkbare scholen meer vmbo-adviezen uitgeven (37,3% vmbo vs. 15,3% havo/vwo), richt Vuurvogel zich sterker op doorstroom naar hogere niveaus. Met 18,6% vwo-advies overtreft de school het landelijk gemiddelde (12,5%), wat past bij het uitdagende onderwijsconcept zoals beschreven in de schoolgids.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVuurvogel AlmereGemeente AmsterdamNederland
LIB174.01175.23176.46

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij werken cyclisch. Dat betekent dat we plannen maken waarin we beschrijven hoe we de leerlingen de leerstof aanbieden en hoe we daar in differentiëren. Tijdens de uitvoering van die plannen (de (verlengde) instructies, het begeleid oefenen en zelfstandig verwerken signaleren we of de leerstof begrepen wordt of niet. Wanneer dat niet het geval is plannen we voor een volgende les instructie in. Periodiek nemen we methodetoetsen af. Daarmee krijgen we goed in beeld welke doelen worden beheerst en welke nog niet. Dat geeft input om het aanbod daarop aan te passen. We gebruiken ook methode onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld (CITO). Die nemen we standaard twee keer per jaar af voor een aantal basisvakken. Daarmee krijgen we een goed beeld van de ontwikkeling van een leerling. De resultaten kunnen we vergelijken met scholen met eenzelfde populatie leerlingen. Daarmee geeft de toets ook informatie over de kwaliteit van ons onderwijs. Op basis van Leerling in Beeld weten we hoe de leerlingen zich ontwikkelen en analyseren we of er aanvullende interventies nodig zijn voor de volgende periode. We maken ook een schoolanalyse waarin we de kwaliteit van het onderwijs van de hele school beoordelen en weten waar we trots op kunnen zijn en waar er werk aan de winkel is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend weinig leerlingen presteren onder advies: 10,7% tegenover 11,8% landelijk. Een kwart (28,6%) stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, wat duidt op zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding. Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van het protocol PO-VO Almere dat de school hanteert, met intensieve monitoring in groep 7 en 8.

Sociale ontwikkeling

Respect beschouwen we als centrale waarde. Respect voor iedere leerling, ongeacht etnische afkomst, maatschappelijke status en geloofsovertuiging. De opvoeding van de kinderen zien we als een gedeelde verantwoordelijkheid van de school en ouders. Wij verwachten van opvoeders dat ze het goede voorbeeld geven in hun omgang met kinderen. Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen maar stelt daarbij grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt. In onze wereldoriëntatie projecten wordt aandacht besteed aan de wereldgodsdiensten en aan verschillende opvattingen en gewoonten van de ouders en de leerlingen wat betreft hun godsdienst en/of overtuiging. Pesten op school proberen wij zo snel en doeltreffend mogelijk aan te pakken volgens ons Anti-pestprotocol. Dit protocol vindt u op de website van onze school. Voor het verkrijgen van een goede sfeer hebben wij aan de start van ieder schooljaar ‘De gouden weken’, waarin specifiek aandacht gegeven wordt aan groepsvorming, groepsdynamiek, omgangsvormen, hoe werken we samen. Hierbij worden afspraken gemaakt die schoolbreed worden gedragen en nageleefd. Wij vinden een goed contact met ouders van groot belang en streven naar een goede communicatie tussen school en ouders. Dit doen wij door oudergesprekken, het ouderportal ‘Social Schools’, de website, de wekelijkse nieuwsbrieven van het reilen en zeilen van de groep. Zijn er onduidelijkheden, vragen of andere zaken dan zijn ouders te allen tijde van harte welkom een afspraak te maken met de leerkracht, intern begeleider of de schoolleiding. LEES MINDER

Respect voor elkaar

Een open houding

Een fijne sfeer

Wat is de werkwijze van Basisschool Vuurvogel voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Vuurvogel maakt gebruik van Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid, voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie en de kracht van een veilige groep. Het sluit aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). Kwink voorkomt verstorend gedrag en pesten, is gericht op een groepsbrede aanpak, zorgt voor een sociaal veilige groep, verhoogt de leeropbrengsten en werkt met vijf bewezen gedragscompetenties. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en erkend en is geïnspireerd op het boek ‘Groepsplan Gedrag, planmatig werken aan passend onderwijs’ van dr. Kees van Overveld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Vuurvogel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Vuurvogel gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Vuurvogel?

Basisschool Vuurvogel gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.