Basisschool PCB Het Kompas in Almere

Het team van Basisschool PCB Het Kompas in Almere

Current section: team
Binnenkruierstraat 5
1333 Almere

Zie hier hoe het team van Basisschool PCB Het Kompas is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool PCB Het Kompas. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool PCB Het Kompas bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool PCB Het Kompas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool PCB Het Kompas zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool PCB Het Kompas. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (8.3%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (41.7%)
55-65 jaar (8.3%)
&ge;65 jaar (8.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool PCB Het Kompas werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool PCB Het Kompas gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invallers en Ondersteuning op Basisschool Het Kompas

Bij kortdurend ziekteverlof of ander geoorloofd verlof, zoals bruiloften of studiedagen, zetten wij onze toegewijde leerkracht-ondersteuners in. Zij nemen de klassen over, zodat de leerlingen ononderbroken toegang hebben tot kwalitatief goed onderwijs. De afwezige leerkracht plant de lesactiviteiten zorgvuldig, zodat de leerlingengroep de lesstof effectief kan blijven volgen en vooruitgang boeken. Voor langdurige afwezigheid, zoals ziekte of zwangerschapsverlof, zoeken we actief naar geschikte vervangende leerkrachten voor bepaalde tijd. Waar mogelijk lossen we dit intern op door collega's flexibel in te zetten, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Leerkrachten die gebruikmaken van studieverlof, vaak één dag per week tijdens het schooljaar, worden ingepland met voorafgaande kennisgeving. Bij de formatie houden we rekening met deze tijdelijke afwezigheid, en een collega neemt de lesgevende taken op die specifieke dag over.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Directie en managementteam: Sandra Roozeboom is de directeur; zij stuurt de onderwijsontwikkelingen aan en bewaakt voortgang en kwaliteit van onderwijs. Ook is zij eindverantwoordelijk en zorgt voor de dagelijkse gang van zaken op school. Tevens begeleidt zij leerkrachten. Zij coacht hen bij het ontwikkelen en implementeren van nieuwe werkwijzen en methoden. Ook legt zij lesbezoeken af en geeft zij de leerkrachten feedback. Daarnaast sluit zij, indien gewenst, aan bij gesprekken tussen leerkrachten en ouders om mee te denken vanuit een breder perspectief.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expert Ondersteuning op Basisschool Het Kompas: Specialisten voor Elke Uitdaging

9

Taalontwikkeling en Rekenen: Versterking op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsondersteuning
Orthopedagoog voor Educatieve Diagnostiek
Rekenspecialist voor Verbeterde Vaardigheden
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Expert Hoogbegaafdheid en Extra Uitdaging
Taalspecialist voor Woordenschat en Begrip
Logopedist voor Spraak- en Taalontwikkeling
NT2 Specialist voor Nieuwkomers
Docent Trauma Sensitief Lesgeven

Toelichting van de school:

Op Basisschool Het Kompas Almere zetten wij in op een breed scala aan interne en externe expertise. Onze intern begeleiders en gespecialiseerde leerkrachten bieden gerichte ondersteuning. Daarnaast werken wij samen met externe professionals, zoals een orthopedagoog en een logopedist, om een compleet ondersteuningsaanbod te garanderen voor elke leerling.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Orthopedagoog voor Emotionele Regulatie
Gespecialiseerd Begeleider Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal. Onze deskundige teamleden, waaronder intern begeleiders en een orthopedagoog met masteropleiding, bevorderen een positief sociaal-emotioneel klimaat. Via samenwerkingsverbanden zoals Passend Onderwijs Almere en andere externe partners, versterken we de begeleiding bij sociaal-emotionele vraagstukken.

3

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Professional in Trauma Sensitief Lesgeven
Begeleider van De Vreedzame School
Oefentherapeut Psychosomatisch

Toelichting van de school:

Ons team is getraind in traumasensitief lesgeven om leerlingen een veilige leeromgeving te bieden. We hanteren de effectieve methode 'De Vreedzame School' voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag en werkhouding is Intraverte wekelijks aanwezig. Een oefentherapeut helpt leerlingen met sociaal-emotionele of motorische uitdagingen binnen onze schoolmuren.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Motorische Ondersteuning
Orthopedagoog voor Ontwikkelingsstimulatie
Remedial Teacher voor Fijne Motoriek

Toelichting van de school:

Een logopedist is wekelijks beschikbaar om leerlingen te ondersteunen bij spraak- en taalontwikkeling, waarbij de aanvragen gecoördineerd worden door onze intern begeleider en leerkrachten. Onze remedial teacher werkt individueel met leerlingen aan lees- en taalvaardigheden. De orthopedagoog onderhoudt nauwe banden met de intern begeleider voor een integrale aanpak.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten binnen het vaste team hebben, werken we nauw samen met externe zorgverleners waar nodig om het welzijn en de persoonlijke verzorging van onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Tablets en laptops
Lesgeven aan kleine groepjes

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Het Kompas

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Op Basisschool Het Kompas Almere geloven we in een persoonlijke aanpak. We zorgen ervoor dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient, ongeacht het startniveau. Dit betekent dat we niet alleen extra uitdaging bieden aan hoogbegaafde leerlingen, maar ook gerichte ondersteuning verlenen aan kinderen. Onze aanpak is erop gericht om leerlingen die extra tijd of verduidelijking nodig hebben optimaal te laten groeien. We hanteren strikt het dyslexieprotocol om leerlingen met dyslexie de best mogelijke start te geven. Ons doel is een inclusieve leeromgeving waar iedereen zich veilig en gesteund voelt om zijn of haar potentieel volledig te benutten. Ontdek ons Volledige Schoolondersteuningsprofiel Voor een gedetailleerd overzicht van ons uitgebreide aanbod aan extra ondersteuning verwijzen wij u graag naar ons Schoolondersteuningsprofiel. Dit document, dat de specifieke zorgstructuur van onze school beschrijft, is eenvoudig te vinden op onze officiële website. Hierin leest u alles over hoe wij de ontwikkeling van uw kind stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkelingsplan Basisschool Het Kompas

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Ontdek de toekomstgerichte doelen van Basisschool Het Kompas in ons schoolplan 2024-2028. Elke vier jaar stellen wij, als onderdeel van Stichting Prisma, een ambitieus schoolplan op. Dit document schetst onze visie op onderwijs en de ontwikkelingsrichtingen voor de komende jaren. Op basis hiervan formuleren we een meerjarenplan, dat vervolgens wordt vertaald naar jaarplannen. Voor het schooljaar 2024-2025 focussen we op de volgende speerpunten: de implementatie van Expliciete Directe Instructie (EDI), het integreren van nieuwe lesmethodes die aansluiten bij onze onderwijsvisie, het toepassen van trauma-sensitief lesgeven, het continu evalueren van leerlingvoortgang via de PDCA-cyclus, en het versterken van onze christelijke identiteit en kleuteronderwijsvisie met het volgsysteem Mijn Kleutergroep.

Hoe waarborgt Het Kompas continu de onderwijskwaliteit?

Bij Basisschool Het Kompas beheren we de onderwijskwaliteit proactief, met ondersteuning van Stichting Prisma voor evaluatie en borging. We analyseren systematisch toetsresultaten (BOOM, IEP, methodetoetsen), observeren leerlingen nauwgezet en evalueren feedback van ouders en verzorgers via digitale enquêtes. Op basis van deze analyses identificeren we verbeterpunten en ontwikkelen we gerichte plannen. Essentieel hierbij is de professionele ontwikkeling van ons team. Tijdens studiedagen delen teamleden inzichten, stellen we beleid bij en ontwikkelen we nieuwe werkwijzen. Teamleden kiezen modules op basis van schoolontwikkeling en persoonlijke interesse, en behalen certificaten. Om de vijf jaar herzien we ons meerjarenplan, het schoolplan, en stellen we onze visie bij. Deze meerjarenplanning vormt de basis voor de jaarlijkse speerpunten en zorgt voor voortdurende kwaliteitsverbetering.

Stimuleer Vroege Ontwikkeling: Programma voor Jonge Kinderen bij Basisschool Het Kompas

Toelichting van de school

Bij Basisschool Het Kompas Almere geloven we in een sterke start voor elk kind. Ons programma voor het jonge kind is ontworpen om de ontwikkeling van jonge leerlingen optimaal te ondersteunen. Dit programma richt zich op kinderen die extra aandacht nodig hebben om een vliegende start te maken op de basisschool. We bieden een stimulerende leeromgeving die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen, met speciale aandacht voor taal, sociale vaardigheden en cognitieve ontwikkeling. Ouders spelen een cruciale rol in het succes van hun kind. Daarom betrekken wij ouders actief bij het leerproces en bieden wij ondersteuning en informatie om thuis de ontwikkeling van uw kind verder te stimuleren.

Veelgestelde vragen

Welke extra stimuleringsprogramma's biedt Basisschool Het Kompas voor jonge kinderen?

Basisschool Het Kompas biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen om hun ontwikkeling te stimuleren. Dit programma is specifiek gericht op het vergroten van kansengelijkheid en het waarborgen van een succesvolle schoolstart. Wij creëren een uitdagende en veilige leeromgeving waar kinderen spelenderwijs nieuwe vaardigheden opdoen. De focus ligt op het ontwikkelen van essentiële taalvaardigheden, sociale interactie en een brede algemene ontwikkeling, zodat elk kind zich ten volle kan ontplooien.

Met welke partners werkt Basisschool Het Kompas samen voor programma's voor jonge kinderen?

Basisschool Het Kompas Almere werkt nauw samen met gemeentelijke instanties en lokale kinderopvangorganisaties. Deze samenwerkingen zijn essentieel om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen vanaf de peuterleeftijd tot aan de start van de basisschool. Door gezamenlijk op te trekken, zorgen we ervoor dat de overgang van kinderopvang naar de basisschool soepel verloopt. Dit stelt ons in staat om een geïntegreerde aanpak te bieden die optimaal aansluit bij de individuele behoeften van elk jong kind.
Team | Basisschool PCB Het Kompas in Almere | [2025] Schoolregister