
Schoolweging
De schoolweging van Odyssee is 31,13 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 88,1% gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. Toch ligt dit iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%), passend bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5%. Wel blijft dit achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%, wat ruimte voor verbetering toont.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 23,5% havo en 11,8% vmbo-(g)t/havo. Het aandeel vwo-adviezen (5,9%) is lager dan bij vergelijkbare scholen (18,6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0%), tegen 1,0% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Odyssee | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school neemt de tussentijdse toetsen af via IEP. De school investeert continue op het versterken van de kwaliteit van het onderwijs. Leerlingen worden nauwgezet en voortdurend gevolgd in hun ontwikkeling. IB en leerkracht organiseren een groeps (analyse)gesprek na afname van de tussentijdse toetsen.. Er wordt gereflecteerd en nieuwe plannen en acties klaargezet voor de periode erna. Proces en product worden tussentijds getoetst door directie en IB. Ook vakdidactisch handelen van de lesgevenden wordt hierin meegenomen. Directie en IB doen regelmatig ( Jaarplan directie) klassenbezoeken om het vakdidactisch handelen te toetsen. Indien nodig worden er vervolgacties ondernomen ( individueel of schoolbreed).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,6% van de leerlingen presteert onder advies in het VO – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit contrasteert met 21,4% die boven advies presteert, wat vragen oproept over de consistentie van de advisering.
Sociale ontwikkeling
Wat betreft de sociale opbrengsten: Toetsen op de basisvaardigheden en de sociale vaardigheden worden afgenomen vanuit het IEP systeem. Het welbevinden van een kind is cruciaal om zich naar vermogen te kunnen ontwikkelen. IEP staat ook voor: Hoofd, Hart en Handen. Je kunt het een niet los zien van het andere. Alle betrokkenen kunnen de ontwikkeling van een kind nauwgezet volgen. Daar waar nodig ( bij zorg) worden acties ingezet in samenspraak met kind , ouder en school. LEES MINDER
Veilig
thuishaven
Structuur
Wat is de werkwijze van Basisschool Odyssee voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Odyssee gebruikt een jaarlijkse vragenlijst die door leerlingen wordt ingevuld, gekoppeld aan het IEP-systeem. Tussentijdse en eindresultaten worden ook via dit systeem afgenomen, wat resulteert in een totaalbeeld van de leerling. De resultaten van de sociaal-emotionele vragenlijst worden geëvalueerd met zowel het kind, de ouder als de leraar, waarna indien nodig actie wordt ondernomen. Een uitgebreide omschrijving is opgenomen in de schoolgids.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Odyssee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Odyssee gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.