Basisschool De Klaverweide
Rietmeent 136
1357 CM Almere

Schoolweging

Schoolweging
31.6
Spreiding
6.04

De schoolweging van De Klaverweide is 31,60 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,2% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage van 94,8%, toont het wel dat de basiskwaliteit van rekenen en taal robuust is. De school zet met name in op differentiatie bij taalvaardigheid, wat terug te zien is in deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 43,3% gehaald, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2%. Dit laat zien dat de school, ondanks een complexe leerlingenpopulatie, hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: bij gelijkaardige scholen ligt dit percentage op 53,4%, wat aangeeft dat er ruimte blijft voor groei op deze indicator.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (20,83% vs. 18,61% regionaal). Daarnaast krijgen leerlingen relatief vaak gecombineerde adviezen zoals vmbo-b/k (20,83%). Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt (0%), wat aansluit bij de sterke focus op theoretische doorstroom. Dit weerspiegelt zich in de uitstroomcijfers naar havo/vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KlaverweideGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Klaverweide werken we met methodes die afgestemd zijn op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en aansluiten bij de missie en visie van het team. In de methodes zijn toetsen opgenomen die passen bij de lesstof die in de periode voorafgaand aan de toets is behandeld. De toetsresultaten worden geanalyseerd en er wordt vastgesteld wat het vervolg aanbod moet zijn voor de leerlingen. Bij rekenen en taal is na de toets een herhaling -en verrijking week opgenomen in het programma. Op onze school gebruiken we het leerlingvolgsysteem Esis om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de leerling-/groepsbesprekingen. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen, en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Aan de hand van de data en de informatie uit de besprekingen monitoren we de ononderbroken ontwikkeling en stellen we waar nodig bij. Twee keer per jaar worden de IEP Leerling Volg Systeem Toetsen (LOVS) afgenomen. Dit zijn toetsen die methode onafhankelijk zijn. Deze toetsen worden door de groepsleerkrachten voor de eigen groep geanalyseerd en geïnterpreteerd in samenhang met de methode gebonden toetsen waarna de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen worden vast gelegd in het leerlingprofiel en de daarbij horende documenten die de cyclus van ondersteuning stimuleren en vormgeven. Om de ontwikkeling van leerlingen in leerjaar 1 en 2 te volgen, maken we gebruik van het observatie-instrument MijnKleutergroep, een leerlingvolgsysteem speciaal ontworpen voor kleuters. Bij onze jongste leerlingen toetsen we niet, maar de leerkracht observeert nauwlettend de ontwikkeling van iedere leerling. Dit stelt ons in staat het onderwijsaanbod goed af te stemmen op de behoeften van onze leerlingen en tijdig te signaleren of zij extra ondersteuning nodig hebben. Hierdoor verloopt de overgang naar groep 3 soepel. Dit maakt onderdeel van het handelingsgericht werken. De intern begeleiders en de directeur maken vervolgens een analyse op schoolniveau. Hieruit worden acties op school- en groepsniveau opgesteld. Deze informatie wordt verwerkt in een document dat tijdens de teamvergadering besproken wordt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 47,6% boven advies presterende leerlingen (vs. 25,3% landelijk) toont de school sterke doorstroomresultaten. Wel scoort 19,1% onder advies (hoger dan 11,8% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Het intensieve monitoringssysteem uit het schoolondersteuningsprofiel lijkt effectief voor de meeste leerlingen.

Sociale ontwikkeling

De Klaverweide werkt met SWPBS. Dat is een methode die uitgaat van positieve gedragsverwachtingen en veel structuur biedt in en om de school. Hier hebben de kinderen veel baat bij. Alle waarden in de school worden ondersteund door Lucky, de mascotte die hoort bij SWPBS en overal terugkomt in de school. Dit is voor de kinderen zeer herkenbaar en duidelijk. Inmiddels worden de lessen ondersteund door aansprekende filmpjes, die speciaal zijn gemaakt voor onze school. Jaarlijks maken we extra lessen, allemaal volgens een vaste structuur. In schooljaar 2024-2025 worden de PBS lessen gekoppeld, mede aan burgerschap. LEES MINDER

Samen en ik

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Klaverweide voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Klaverweide gebruikt Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS), een preventieve aanpak voor positief gedrag en een veilig schoolklimaat. De kernwaarden bevorderen optimaal onderwijs en de aanpak versterkt gewenst gedrag en voorkomt probleemgedrag. Samenwerking met ouders en partners zoals de Haven-Academie is van belang en de waarden dienen als kapstok voor handelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Klaverweide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Klaverweide gebruikt 'Hart en Handen van IEP' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Klaverweide?

Basisschool De Klaverweide gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.