
Schoolweging
De schoolweging van Het Universum is 27,20 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.85% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamenteel niveau, iets boven het regionaal gemiddelde (96.71%) en ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Deze resultaten onderstrepen het adaptieve onderwijsmodel, waarbij 93% van de leerlingen leerdoelen op tempo voltooit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het Universum behaalt met 60.81% een score rond het regionale gemiddelde (63.35%) voor het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51.8%. Dit reflecteert een effectieve differentiatieaanpak, vooral in rekenonderwijs waar 72% van de leerlingen verdiepingsstof aangeboden krijgt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 24.49% havo en 22.45% vwo (vs. 16.07% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies komt met 2.04% iets vaker voor dan regionaal (1.01%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (4.08%) toont een zorgvuldige overgangsbenadering, passend bij de gemiddelde schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Universum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methodegebonden toetsen worden onze leerlingen gevolgd aan de hand van methode-onafhankelijke toetsen, zoals het IEP (Inzicht Eigen Profiel) leerlingvolgsysteem. Wij monitoren de voortgang van de leerlingen in taal en rekenen via de referentieniveaus in de bovenbouw en de leerlijnen in de onderbouw. Daarnaast maken we gebruik van meetinstrumenten die zowel cognitieve als sociale vaardigheden in kaart brengen. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar de leeraanpak, de mate van nieuwsgierigheid en het vermogen om samen te werken. De toetsen worden afgenomen volgens het schema dat door IEP is vastgesteld; twee keer per schooljaar worden de toetsen afgenomen in de groepen 3 tot en met 8. Om de ontwikkeling van leerlingen in leerjaar 1 en 2 te volgen, maken we gebruik van het IEP observatie-instrument, een leerlingvolgsysteem speciaal ontworpen voor kleuters. Bij onze jongste leerlingen toetsen we niet, maar de leerkracht observeert nauwlettend de ontwikkeling van iedere leerling. Dit stelt ons in staat het onderwijsaanbod goed af te stemmen op de behoeften van onze leerlingen en tijdig te signaleren of zij extra ondersteuning nodig hebben. Hierdoor verloopt de overgang naar groep 3 soepel. De gegevens van de methode-onafhankelijke toetsen worden in combinatie met de gegevens uit Snappet geanalyseerd. Op deze manier krijgen we een compleet beeld van de voortgang en groei van onze leerlingen. Op basis van deze informatie kunnen we ons onderwijsaanbod afstemmen op de individuele behoeften van de leerlingen. Voor elk vakgebied wordt er een plan opgesteld voor een bepaalde periode. De doelstellingen worden vastgelegd in het leerlingprofiel, dat we bespreken met zowel onze leerlingen als hun ouders. Een keer per jaar vullen we in elke groep de Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) in, een leerlingvolgsysteem dat gericht is op sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid. Daarnaast voeren we jaarlijks de Monitor Sociale Veiligheid uit onder de leerlingen van groep 6, 7 en 8. De resultaten van deze monitor worden binnen de school besproken om eventuele verbeterpunten voor de sociale veiligheid te signaleren en aan te pakken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
81.82% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan landelijk (62.93%). Slechts 3.03% zit onder advies (vs. 11.81% nationaal), wat aansluit bij het 'doorlopende ontwikkelportfolio' uit het schoolbeleid. De combinatie van vroege signalering en ouderbetrokkenheid verklaren deze resultaten.
Sociale ontwikkeling
PBS: Het Pedagogisch Kader Op onze sterrenschool hanteren wij de werkwijze van Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS). Deze preventieve aanpak richt zich op het bevorderen van positief gedrag en het creëren van een veilig en stimulerend schoolklimaat. Door het formuleren van gezamenlijke waarden, stellen we alle leerlingen in staat om optimaal te profiteren van het onderwijs dat wij aanbieden. Onze kernwaarden zijn zorgvuldig gekozen en afgestemd op de behoeften van de schoolgemeenschap. SWPBS richt zich op het versterken van gewenst gedrag en het voorkomen van probleemgedrag. Dit realiseren we door de schoolwaarden te vertalen naar concreet prosociaal gedrag dat geldt voor alle ruimtes binnen de school. Dit gedrag wordt actief aangeleerd en systematisch bekrachtigd. Daarnaast is samenwerking met ouders en andere partners, zoals buurthuizen, van groot belang. We organiseren ouderavonden om ouders te informeren over de waarden die hun kind op school leert. Tijdens deze bijeenkomsten denken we samen na over manieren waarop ouders het positieve gedrag van hun kind ook thuis kunnen stimuleren. Een goede samenwerking tussen school en ouders vergroot immers de kans op een succesvolle sociale en cognitieve ontwikkeling van het kind. De borging van onze aanpak vindt plaats door het naleven van onze waarden, die fungeren als een kapstok waaraan al ons handelen is gekoppeld. Op deze manier creëren we een samenhangend en effectief pedagogisch klimaat voor alle leerlingen. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijkheid
Zelfstandigheid
Wat is de aanpak van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum voor sociale ontwikkeling?
De school hanteert een preventieve benadering met positief geformuleerde verwachtingen en gedragslessen. Gedragsmascotte Commet ondersteunt de afspraken visueel en positief gedrag wordt beloond met complimenten en muntjes.
Welke registratievormen gebruikt Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).