Protestants Christelijke Basisschool De Mare
De Rotsduif 22
7609 VK Almelo

Schoolweging

Schoolweging
28.88
Spreiding
5.38

De schoolweging van De Mare Almelo is 28,88 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort met 96,58% ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze hoge score geeft aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen. De vergelijkbare scholen scoren nagenoeg gelijk (96,37%), wat de consistentie in basisniveau benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met een score van 53,85% voor het streefniveau overtreft De Mare de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school erin slaagt een aanzienlijk deel van de leerlingen naar een hoger niveau te tillen, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie. Vergelijkbare scholen halen gemiddeld 60,51%, wat de uitdagingen onderstreeft.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Als we naar de schooladviezen kijken, valt de nadruk op theoretische leerwegen op: 26,15% havo en 21,54% vwo-advies, wat hoger is dan bij vergelijkbare scholen (16,07% havo en 18,61% vwo). Het percentage praktijkonderwijs (3,08% vmbo-b) ligt onder het regionale gemiddelde (5,52%), wat de academische focus onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Mare AlmeloGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We maken gebruik van observaties door de leerkracht en kijken naar de resultaten van het dagelijkse werk, methodetoetsen en niet-methodetoetsen (DIA leerlingvolgsysteem). Ook de contacten met ouders zijn van belang om de ontwikkeling van de leerlingen te kunnen volgen. Tussentijdse resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en indien nodig besproken met de kwaliteitscoördinatoren en ouders. De leerkracht zorgt voor een passend aanbod dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Van de oud-leerlingen presteert 19,7% onder hun schooladvies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Desalniettemin presteert 66,67% op advies en 13,64% erboven, wat de effectiviteit van de basisondersteuning aantoont. Deze verschillen hangen mogelijk samen met de spreiding in de schoolweging.

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze kernwaarden werken wij aan onze sociale opbrengsten: Veiligheid; wij doen het goed als onze leerlingen zich vertrouwd voelen bij ons door voorspelbaar te zijn, een luisterend oor te bieden en verwachtingen naar elkaar uit te spreken; Respect; wij doen het goed als we onze leerlingen leren om hun grenzen aan te geven en middels hun taalgebruik en gedrag de ander in hun waarde te laten; Verantwoordelijkheid; wij doen het goed als onze leerlingen zich verantwoordelijk voelen voor zichzelf, de ander en hun omgeving. Wij leren de kinderen zelfredzaam te zijn en stimuleren ze verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool De Mare voor sociale ontwikkeling?

Veiligheid, respect en verantwoordelijkheid zijn kernwaarden van Protestants Christelijke Basisschool De Mare. De school werkt met de methode PBS (Positieve Behavior Support). Wekelijks staat een gedragsafspraak centraal en worden lessen hierover gegeven. Er is aandacht voor omgang met elkaar, signalering en analyse door groepsleerkrachten en op basis van de Veiligheidsmonitor en vragenlijsten. De school neemt jaarlijks een veiligheidsmonitor af, sinds schooljaar 2023-2024 de vragenlijst van Kindbegrip, het leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De Mare heeft een Veiligheidsprotocol met gedragsafspraken en werkt vanuit de principes van PBS, met aandacht voor gewenst gedrag, bekende afspraken en een schoolbreed beloningssysteem. Bij ongewenst gedrag wordt de reactieprocedure ingezet. Voor burgerschap en sociale integratie hanteert De Mare uitgangspunten zoals het bevorderen van sociale integratie en actief burgerschap, aandacht voor sociale competenties, openheid naar de samenleving en de basiswaarden en democratische rechtsstaat. De school draagt haar Protestant Christelijke identiteit uit door Bijbel- en themaverhalen. Er wordt jaarlijks bijgedragen aan goede doelenprojecten. Er zijn duidelijke regels voor omgang met elkaar, PBS leert kinderen omgaan met verschillen, de PBS-regels zijn zichtbaar en bovenbouwgroepen kijken naar het TV Weekjournaal en bespreken de actualiteiten. Voor begrijpend lezen wordt de methode Nieuwsbegrip gebruikt. Milieueducatie wordt gegeven middels de methode BLINK en door kinderen bewust te maken van hun eigen leefomgeving. Jaarlijks zijn er projecten zoals gezonde voeding en alcohol- en drugspreventie (bovenbouw).

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Mare om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool De Mare gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: PBS en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Mare?

Protestants Christelijke Basisschool De Mare gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.