Basisschool Openbare Basisschool de Kubus in Almelo

De resultaten van Openbare Basisschool de Kubus in Almelo

Current section: resultaten
Hoornbladstraat 35
7601 Almelo

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool de Kubus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Kubus bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Kubus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamentele Vaardigheden op Basisschool de Kubus: Basis voor Succes

Het fundamentele niveau omvat de cruciale taal- en rekenvaardigheden die essentieel zijn voor elke leerling aan het einde van de basisschool. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert als norm dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te behalen. Dit percentage van 85% geldt als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en is een landelijke standaard voor alle basisscholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau op Basisschool de Kubus: Ambitie voor Elke Leerling

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau. Op Basisschool de Kubus streven we ernaar om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie bepaalt voor elke basisschool, passend bij de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau en is specifiek vastgesteld voor onze school in Almelo.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool de Kubus?

De overstap naar het voortgezet onderwijs is een cruciale mijlpaal voor elke leerling. Op Openbare Basisschool de Kubus in Almelo bieden we een deskundige begeleiding aan zowel leerlingen als ouders gedurende dit belangrijke traject. Wij zetten ons in voor een tijdige en heldere communicatie rondom het schooladvies. Aan het einde van groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies, samengesteld in nauwe samenwerking met onze intern begeleider. Dit advies is een weloverwogen combinatie van resultaten uit het leerlingvolgsysteem, waaronder BOOM-toetsen, en methodegebonden toetsen. Daarnaast nemen we leermotivatie, potentieel en de dagelijkse observaties van de toegewijde leerkrachten mee in de beoordeling. De werkhouding, mate van zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de leerling zijn hierbij essentiële factoren. Na het afnemen van de Cito-toetsen in groep 8, en indien nodig een NIO-intelligentieonderzoek, wordt het definitieve schooladvies vastgesteld door de leerkracht van groep 8 en de intern begeleider. Dit definitieve advies kan zowel een enkelvoudig advies zijn als een advies voor een dakpanklas, wat maximale flexibiliteit biedt voor de optimale doorstroom naar het middelbaar onderwijs. Ouders worden actief betrokken bij het aanmeldingsproces en geven toestemming voor informatieoverdracht door middel van het ondertekenen van de benodigde formulieren. De school faciliteert de verdere aanmelding. De landelijke eindtoets wordt in februari afgenomen. Mocht de uitslag van de eindtoets significant afwijken van het eerder gegeven advies, dan kan het schooladvies na overleg met de ouders worden bijgesteld.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling Basisschool de Kubus Almelo: Groei en Welzijn van Elk Kind

Openbare Basisschool de Kubus in Almelo zet vol in op de sociale ontwikkeling van haar leerlingen. Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Dit bevorderen we actief door middel van onze speciale 'Gelukslessen', die gericht zijn op het welzijn en de sociale veiligheid van onze leerlingen. Een belangrijk onderdeel van onze aanpak is het nauwkeurig signaleren van de sociale vooruitgang van elk kind. Met ons effectieve observatie-instrument, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), monitoren we de sociale vaardigheden, het welbevinden en de sociale veiligheid van de leerlingen. Bij signalen van afwijkende ontwikkeling voeren we persoonlijke gesprekken met de kinderen om hun behoeften beter te begrijpen en hen optimaal te ondersteunen. Voor de komende schooljaren ligt onze prioriteit bij de verdere ontwikkeling van actief burgerschap. We leren onze leerlingen hoe zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving, met aandacht voor het omgaan met diversiteit, het begrijpen van groepsdynamiek en het waarderen van ieders unieke talenten. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het implementeren en borgen van duidelijke afspraken rondom groepsvorming. Deze gestructureerde activiteiten helpen kinderen om hun plaats in de groep te vinden, hun persoonlijke kwaliteiten te ontdekken en gezamenlijk verantwoordelijkheid te dragen voor gestelde doelen. Kindgesprekken zijn een essentieel instrument in onze pedagogische visie. Wij geloven sterk in het principe van eigenaarschap voor de eigen ontwikkeling, wat cruciaal is voor groei. Deze gesprekken, die gericht zijn op het versterken van de relatie tussen kind en leerkracht, bouwen aan vertrouwen en stimuleren de persoonlijke groei van elk kind. Tot slot streven we ernaar de 'Growth Mindset' bij al onze leerlingen te vergroten. We moedigen een positieve houding ten opzichte van leren aan, waarbij uitdagingen worden gezien als waardevolle kansen om te leren en te excelleren. Wij zijn ervan overtuigd dat elk kind het potentieel heeft om te leren en te slagen, mits voorzien van de juiste ondersteuning en een groeigerichte mindset.

Veiligheid en Welbevinden: De basis voor optimale ontwikkeling.

Samenwerken vanuit Vertrouwen: Gezamenlijk groeien en leren.

Individuele en Persoonlijke Ontwikkeling: Elk kind uniek en waardevol.

Hoe stimuleert Basisschool de Kubus Almelo de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op Basisschool de Kubus Almelo baseren we onze aanpak op vier kernprincipes: rust, routine, regelmaat en een sterke relatie. Deze elementen creëren een stabiele en voorspelbare leeromgeving. We stellen duidelijke gedragsafspraken op die voor iedereen binnen de school gelden. Gewenst gedrag, zoals rustig lopen in de gangen of het begroeten van de leerkracht, wordt actief gestimuleerd door dagelijkse routines. De groepsdynamiek is van groot belang voor het welzijn van onze leerlingen. We zetten ons actief in om een omgeving te scheppen waarin kinderen zich veilig voelen om zichzelf te zijn en effectief leren samenwerken. Om de groepscohesie te versterken, organiseren we aan het begin van het schooljaar en na elke vakantieperiode speciale activiteiten, de zogenaamde 'gouden en zilveren weken'. Deze projecten bevorderen zelfbeheersing, zelfreflectie, zelfvertrouwen en communicatieve vaardigheden, wat bijdraagt aan een positieve leer- en leefomgeving. Regelmatige kindgesprekken ondersteunen leerlingen bij het ontwikkelen van eigenaarschap over hun eigen leerproces. We benadrukken het belang van verantwoordelijkheid nemen voor gemaakte keuzes, wat een cruciale factor is in hun persoonlijke ontwikkeling en groei.

Welke tools gebruikt Basisschool de Kubus Almelo voor het meten van sociale resultaten?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool de Kubus Almelo gebruik van een specifiek registratieformulier:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) voor gedetailleerde observaties

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op Basisschool de Kubus?

Basisschool de Kubus Almelo past diverse bewezen methoden toe om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te optimaliseren:

  • Kinderen en… hun sociale talenten: een programma gericht op het ontdekken en benutten van sociale vaardigheden.
  • Gelukslessen: interactieve sessies ter bevordering van welzijn en sociale vaardigheden.
  • B64ALL: een methode die focust op het versterken van sociale competenties en groepsprocessen.

Inspectierapport Openbare Basisschool de Kubus Almelo: Kwaliteit en Ontwikkeling

Ontdek de transparante bevindingen van de Onderwijsinspectie over Openbare Basisschool de Kubus, gelegen in het hart van Almelo. Met trots bieden wij als basisschool voor 150 leerlingen kwalitatief hoogstaand onderwijs. Dit inspectierapport geeft u een duidelijk beeld van de onderwijskwaliteit en de groei van onze leerlingen. Raadpleeg het volledige inspectierapport voor een gedetailleerde analyse van onze schoolprestaties en de beoordeling door de inspecteurs.