Montessori Basisschool
Jan Janslaan 4
7602 VV Almelo

Schoolweging

Schoolweging
28.71
Spreiding
6.47

De schoolweging van Montessori Basisschool Almelo is 28,71 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, zelfs bij een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit geeft aan dat er ruimte is voor verbetering in het bereiken van hogere onderwijsdoelen, vooral gezien het relatief hoge percentage vwo-adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 36,4% vwo-advies (bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde van 18,6%) en 27,3% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%), wat lager is dan regionale vergelijkbare scholen (1,01%). Dit past bij het Montessoriconcept met nadruk op zelfsturing en academische vaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMontessori Basisschool AlmeloGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

‘Basisscholen volgen de vorderingen van de leerlingen door gebruik te maken van toetsen en observaties’, zo schrijft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op haar site. ‘Zo kunnen scholen het onderwijs voor leerlingen laten aansluiten op hun vermogen. Daarnaast kunnen scholen signaleren of leerlingen extra zorg nodig hebben’. Toetsen en analyses: In de visie van Montessori ontwikkelt ieder leerling zich uniek in eigen tempo en naar eigen mogelijkheden. Iedereen volgt zijn of haar eigen leerlijn, afhankelijk van interesse, tempo, leervermogen en persoonlijkheid. Op onze school gebruiken we in de onderbouw observaties, die weggezet worden in het ontwikkelingsvolgmodel Bosos. In de midden- en bovenbouw worden de volgende toetsen afgenomen IEP LVS (2 keer per jaar), alle onderdelen inclusief hart en handen, DMT voor groep 3 en enkele groep 4 leerlingen i.v.m. mogelijkheid dyslexie-aanvraag, leerlingen die voldoende scoren vanaf groep 4 niet meer. Indien gewenst worden er aanvullende instrumenten gebruikt. We nemen zowel formatieve- als summatieve toetsen af, om beeld te houden van onze onderwijskwaliteit. De richtlijnen van het toetsprotocol van stichting Varietas worden daarbij gevolgd. We gebruiken de IEP toetsen om leerlingen verder te helpen en te ondersteunen. Na de analyse weet de leerkracht op welk niveau leerlingen functioneren om zo aan te kunnen sluiten op hun onderwijsbehoeften. Wij volgen hierbij de HGW-cyclus. Wij gebruiken geen methodetoetsen maar halen de informatie over de ontwikkeling op bij de leerlingen middels observatie, kind- of rekengesprekken en leerlingen kunnen bewijswerkjes maken. Hierdoor weet de leerkracht of de aangeboden doelen worden beheerst

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26,3% van de leerlingen presteert onder hun basisschooladvies in het VO, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit vraagt om aandacht, temeer daar 52,6% op advies en 21,1% boven advies presteert. Mogelijk speelt de relatief hoge schoolweging (28,71) hierbij een rol. De school benadrukt in haar profiel wel extra begeleiding bij overgangen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

vertrouwen

vrijheid &verantwoordelijkheid

verbinding

Wat is de werkwijze van Montessori Basisschool voor sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in op Montessori Basisschool. Om sociaal competent te kunnen functioneren, nu en in de toekomst, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig.

Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Montessori Basisschool gebruikt Inzicht Eigen Profiel (IEP): hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori Basisschool?

Montessori Basisschool gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.