Het Letterveld
Hedeveld 3
7603 TK Almelo

Schoolweging

Schoolweging
32.77
Spreiding
6.48

De schoolweging van Het Letterveld is 32,77 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau. De inspectie hanteert een schoolspecifieke signaleringswaarde, maar de score benadrukt de uitdagingen die samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op beroepsgerichte richtingen: 27,6% vmbo-k en 34,5% vmbo-(g)t. Het aandeel vwo-advies is met 10,3% lager dan bij vergelijkbare scholen (18,6%). Een opvallend detail is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl regionaal gemiddeld 1,01% van de leerlingen deze richting krijgt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet LetterveldGemeente AmsterdamNederland
LIB174.55174.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten geven ons informatie in hoeverre de leerlingen geleerd hebben en wat er nodig is om zich verder te ontwikkelen. Bij ons op school maken we gebruik van methode gebonden toetsen, de BOOM toetsen en observaties. Het team kent een cyclisch proces van verbeteren, dit geldt ook voor de ondersteuning aan onze leerlingen. Samen maken wij het onderwijs. Onze kwaliteitscultuur is een effectief middel om ons onderwijsaanbod structureel en systematisch te verbeteren, waarbij de ontwikkeling van het vakmanschap van de leraar een centraal element is. De resultaten worden tussentijds geanalyseerd door de leraren, de IBer en de directie. Hierbij signaleren wij, waarna verklaringen worden gezocht en wij het proberen te begrijpen. Tot slot wordt bepaald wat nodig is om een leerling, of leerlingen te ondersteunen in de volgende stap van de ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage van 40,7% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Desondanks blijft 48,1% van de leerlingen op adviesniveau, wat aansluit bij het gestructureerde overgangsproces met ambitiegesprekken in groep 8.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen het fijn hebben op school. Wij besteden aandacht aan de sociale veiligheid en het voorkomen van pesten. Wij zetten in op positieve groepsvorming en stimuleren de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Bij ons ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet alleen op specifieke individuen. Ons motto luidt dan ook: Samen maken we er een fijne school van! LEES MINDER

Vaardig

Waardig

Aardig

Wat is de werkwijze van Het Letterveld voor sociale ontwikkeling?

Het Letterveld werkt met KiVa, een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Dit programma zet in op positieve groepsvorming zodat ieder kind met plezier naar school gaat. Kinderen leren emoties te herkennen, zich in te leven in een ander, hoe met emoties om te gaan, en hoe ze anderen kunnen helpen en zelf hulp kunnen vragen. Ook leren ze dat ieder mens uniek en waardevol is, dat iedereen kwaliteiten heeft, en hoe ze kunnen bijdragen aan een prettige sfeer in de groep en klachten om te zetten in wensen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Het Letterveld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Letterveld gebruikt de KiVa vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Letterveld?

Het Letterveld gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.