
Schoolweging
De schoolweging van De Fakkel Almelo is 28,77 , met een spreiding van 5,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,2% behaalde fundamentele niveaus overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat, hoewel iets onder het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (60,5%), toont het de ambitie om leerlingen naar hogere standaarden te tillen, gezien de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweeledig beeld: enerzijds een relatief hoog percentage praktijkonderwijsadviezen (6,67% vs. 1,01% regionaal), anderzijds een sterke vertegenwoordiging in hogere leerwegen (13,33% vwo vs. 18,61% landelijk). De combinatie vmbo-b/k-adviezen domineert met 40%, wat past bij de gemiddelde schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fakkel Almelo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177 | 174.55 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en februari en mei en juni van elk schooljaar worden op de Fakkel de tussentijdse resultaten gemeten. Wij doen dat met behulp van de Cito Leerlingvolgsysteem toetsen. Op basis van de uitkomsten voeren we analyses uit en stellen we groeps- en leerling plannen op. Dit doen we op drie plekken. 1. In Leeruniek (een digitale omgeving waar we de groepsplannen in ontwikkelen) 2. Binnen Individuele Ontwikkel Plannen (IOP) ook wel Eigen Leerlijnen of Ontwikkelperspectieven genoemd. 3. Binnen onze weekplanning (hierin staan de concrete acties per week beschreven. Naast Cito wordt de sociale ontwikkeling gevolgd via ZIEN (Parnassys) en de automatiseringsvaardigheden bij rekenen worden gevolgd via BaReka. De ontwikkeling bij kleuters wordt gevolgd via het kleuter leerlingvolgsysteem MijnKleutergroep. De tussenresultaten worden eind februari/maart en eind juni gepresenteerd in het team. Uiteraard krijgen de tussenresultaten een plek in het rapport, de spreekavonden met ouders en de groepsbesprekingen met de intern begeleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (31,25% vs. 11,81% landelijk). Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd scoort 25% boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering en groeipotentieel.