De Zegge
Apollolaan 1 C
7604 EH Almelo

Schoolweging

Schoolweging
34.53
Spreiding
6.58

De schoolweging van De Zegge is 34,53 , met een spreiding van 6,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89.8% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is echter 3,1 procentpunt lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 93.0%. De school toont hiermee een stevige basiskwaliteit ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34.3%. Echter, dit ligt 6,0 procentpunt lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 47.6%. De combinatie van een hoge schoolweging en brede niveauspreiding verklaart deze discrepantie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op praktisch onderwijs: 28.3% vmbo-b en 20.8% vmbo-k, samen goed voor bijna 50% van de uitstroom. Het aandeel havo/vwo (22.6%) ligt wel 7,1 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (15.0%). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (1.9% vs 1.0% gemiddeld), passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZeggeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Zegge maakt gebruik van een toetskalender waar alle toetsmomenten keurig worden ingepland. Na de vaste afnamemomenten wordt een analyse gemaakt van de toetsresultaten. Deze analyse wordt besproken met de Intern Begeleider en het team op een speciaal daarvoor ingestelde studiedag. Met deze analyse wordt in samenspraak met leerkracht en Intern Begeleider de aanpak en/of instructie bepaald voor de daaropvolgende periode. Dit vinden we dan terug in het groepsplan in Klasseplan

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23.8% van de leerlingen presteert onder advies, meer dan dubbele van het landelijk gemiddelde (11.8%). Slechts 11.9% stroomt door boven advies (vs. 25.3% normaal). Deze cijfers reflecteren mogelijk de uitdagingen door de hoge schoolweging en spreiding in niveaus.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden - betrouwbaar, betekenisvol, kwaliteit en plezier - vormen de pijlers van ons onderwijs. We zijn betrouwbaar en integer; We zijn toegewijd aan het welzijn en de groei van onze leerlingen. We streven ernaar betekenisvolle ervaringen te bieden die een blijvende impact hebben op hun leven. Kwaliteit staat centraal in alles wat we doen. En bovenal streven we ernaar een omgeving te creëren waarin leren en groeien hand in hand gaan met plezier en vreugde. LEES MINDER

betekenisvol

betrouwbaar

plezier

Wat is de werkwijze van De Zegge voor sociale ontwikkeling?

Met behulp van klasseplan, een online tool die informatie en inzicht geeft over de opbrengsten en onderwijsbehoeften van de leerlingen, worden groepsoverzichten gemaakt waarbij, indien nodig, interventies worden gepleegd op leerlingniveau. Ook worden de opbrengsten tijdens de grote schoolbespreking in het team besproken. De data wordt op school-, groeps- en leerlingniveau geanalyseerd waarna passende interventies worden besproken en ingezet. Dit wordt in de groepsoverzichten genoteerd en gebeurt twee keer per jaar naar aanleiding van de opbrengsten. Tijdens de evaluaties wordt bepaald of een interventie succesvol is geweest en afgerond wordt of dat het gestandaardiseerd wordt en in het onderwijsplan opgenomen wordt. De opbrengsten worden daarnaast besproken met de zorgcoördinator en beleidsmedewerker kwaliteit van Viadere. De Zegge brengt de startsituatie van elke leerling in beeld, centraal staat de vraag: wat heeft de leerling nodig? Dit gaat in samenwerking met ouders, de vorige school, voorschool of kinderopvang. Zoveel mogelijk wordt vooraf in beeld gebracht. Bij de start van de leerling vindt er een intakegesprek, naar aanleiding van een intakeformulier, met ouders en de kwaliteitscoördinator plaats. Wanneer er zorgen zijn wordt er in afstemming met ouders een zorggesprek gepland. Soms is het wenselijk om de leerling te bespreken in het SOT. De casus wordt HGW bekeken waarna, indien nodig, trajectbegeleiding aangevraagd om breder te kijken wat nodig is. Naast de geplande overlegmomenten met de voorschoolse intern begeleider wordt school vroegtijdig betrokken als er sprake is van zorg. School wordt uitgenodigd voor het VOT en komt observeren, mogelijk samen met de schoolcoach.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Zegge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Zegge gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zegge?

De Zegge gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Hiro.