De Wierde
Suze Robertsonlaan 2
7606 HZ Almelo

Schoolweging

Schoolweging
35.16
Spreiding
5.96

De schoolweging van De Wierde Almelo is 35,16 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 99,24% ruimschoots gehaald (+6,28% boven vergelijkbare scholen). De school overtreft hiermee al 14 jaar consistent de landelijke norm van 85%, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 61,36% een sterk streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit is 13,8% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (47,56%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33,33% van de leerlingen ontvangt een vmbo-(g)t-advies en 25% een vwo-advies, significant hoger dan regionale vergelijkingen (16,45% vmbo-(g)t en 18,61% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (8,33% vmbo-b vs. 5,52% regio), wat past bij de sterke focus op cognitieve ontwikkeling in het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wierde AlmeloGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten worden gemeten bij sociaal emotioneel, taal, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Naast observaties maken we gebruik van methode gebonden toetsen en landelijk genormeerde toetsen. De vorderingen worden nauwgezet bijgehouden en leveren op die manier gegevens voor de indeling in ondersteuningsgroepen. De leerling wordt ondersteund door middel van het EDI-model waarbij de leerkracht gebruik maakt van groeperingsvormen om de instructie zo effectief mogelijk vorm te geven. Naast deze ondersteuning levert het programma Snappet een deels geïndividualiseerd programma al naar gelang de leerbehoefte van de leerling. Reflectie vindt plaats tijdens de les via observaties, na de les (via overzichten) en na de toets (via toetsoverzichten). Deze reflectie wordt gedeeld met de IB-er/directeur in de groepsbesprekingen en met het team tijdens de trendanalyse studiedag. Dit cyclisch proces staat beschreven in een Parnassys jaaroverzicht. Hierin staan ook de opgenomen oudercontact momenten zodat de ouders meegenomen worden in het ontwikkelproces van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,05% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Desalniettemin scoort 21,05% boven advies, wat aansluit bij de geïntensiveerde monitoring van doorstroomtrajecten zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Het team van de Wierde is ervan overtuigd dat een veilig schoolklimaat, met een duidelijke doorgaande lijn in benadering en regels, een voorwaarde is om tot ontwikkeling te komen.Voor het realiseren van een doorgaande lijn is een stuurgroep samengesteld om te gaan werken aan een veilige basis voor iedereen, B6-ALL. De stuurgroep B6-4ALL speelt een belangrijke rol voor het bieden van een veilige leeromgeving op de Wierde. B6-4ALL wordt door het gehele team onder leiding van de stuurgroep een aantal momenten per jaar gee¨valueerd door middel van observaties en controlelijsten om vervolgens het proces bij te stellen. Aan de hand van het Plan Do Check Act model worden plannen aangepast om tot betere uitvoering te komen. De verbeterafspraken worden vervolgens opgenomen in het borgingsdocument. Deze onderzoekende houding van de stuurgroep B6-4ALL zorgt ervoor dat de leerkrachten met elkaar in dialoog blijven over het versterken van het veilig schoolklimaat op basisschool de Wierde. Vanuit deze veilige leeromgeving bieden wij voor de kinderen maar ook voor het voltallige team een inspirerende leeromgeving. LEES MINDER

Vertrouwen

Samen verantwoordelijk

Respect

Wat is de aanpak van De Wierde op het gebied van sociale ontwikkeling?

Het veilige schoolklimaat, zichtbaar in het logo, vormt de basis voor de ontwikkeling van leerlingen en leerkrachten. De kernwaarden, gekozen vanuit de kernkwaliteiten van het team, benadrukken de samenwerking tussen het team, leerkracht, kind en ouder, en externen om de leerling de juiste begeleiding te geven. De Wierde is een multiculturele school.

Welke registratievormen gebruikt De Wierde om sociale opbrengsten te meten?

De Wierde gebruikt de WMK en B6-4all registratie om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wierde?

De Wierde gebruikt de B6-4All methode en de sociale doelen van het SLO voor sociaal-emotioneel leren.