
De resultaten van De Klimboom in Almelo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Klimboom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Klimboom bij jullie?
Ontdek hoe goed De Klimboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Succes op het Fundamentele Niveau: De Klimboom's Basisvaardigheden
Het fundamentele niveau toont de kernvaardigheden in taal en rekenen die leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd beheersen. Deze essentiële vaardigheden worden getoetst via de doorstroomtoets in groep 8. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Klimboom.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie voor het Streefniveau: De Klimboom's Ontwikkelingsdoelen
Het streefniveau vertegenwoordigt een hoger ambitieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel op De Klimboom is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ontwikkelde niveau te laten bereiken aan het einde van groep 8. Elke school krijgt een eigen streefpercentage van de onderwijsinspectie, afgestemd op de leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van Basisschool De Klimboom, met als focus de optimale leerontwikkeling van elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Klimboom?
Basisschool De Klimboom in Almelo biedt een deskundig schooladvies voor elke leerling. Dit advies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van observaties van de leerkrachten, de resultaten van methodetoetsen en de prestaties op de BOOM-toetsen uit voorgaande schooljaren. Het team van De Klimboom, bestaande uit de leerkrachten van groep 8 en 7, de interne begeleider en de directie, werkt nauw samen. Deze gezamenlijke inspanning garandeert een grondige evaluatie van de academische vooruitgang en de persoonlijke ontwikkeling van elke leerling. Met dit holistische beeld stellen wij een passend en onderbouwd schooladvies op. Dit advies is cruciaal voor de succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs, zodat elke leerling de juiste vervolgopleiding kan kiezen. Bekijk de onderstaande grafieken voor een gedetailleerd overzicht van de schooladviesverdeling en de onderliggende data.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool De Klimboom Almelo
Ontdek hoe basisschool De Klimboom in Almelo de sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind stimuleert. Onze school wordt gedragen door de kernwaarden betrouwbaarheid, betekenisvol onderwijs, kwaliteit en plezier, die centraal staan in alles wat we doen. Wij zetten ons in voor integer handelen en het welzijn van iedere leerling. Ons doel is om leerervaringen te bieden die niet alleen boeiend zijn, maar ook een blijvende positieve impact hebben op de toekomst van uw kind. Kwaliteit is de drijfveer achter ons toegewijde onderwijsteam. Op De Klimboom creëren we een omgeving waar leren en groeien hand in hand gaan met enthousiasme en plezier. Laat uw kind ontdekken hoe het zich sociaal en emotioneel kan ontwikkelen tot een zelfverzekerde persoonlijkheid.
Betekenisvol onderwijs
Betrouwbaarheid en integriteit
Plezier in leren en ontwikkelen
Hoe stimuleert De Klimboom Almelo de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Klimboom in Almelo hanteert een doordachte aanpak voor de sociale ontwikkeling, ondersteund door het innovatieve Klasseplan. Deze digitale tool biedt gedetailleerd inzicht in leerresultaten en specifieke onderwijsbehoeften, wat ons in staat stelt om gerichte groepsoverzichten te maken en effectieve interventies op individueel niveau te implementeren. De resultaten van deze analyses worden regelmatig besproken binnen ons team tijdens specifieke teamvergaderingen. We duiken diep in de data op school-, groeps- en leerlingniveau om de ontwikkeling betekenisvol te interpreteren. Op basis hiervan ontwikkelen we passende interventies en leggen deze vast in de groepsoverzichten. Dit proces vindt tweemaal per jaar plaats, nauwkeurig afgestemd op de actuele leeropbrengsten. Door middel van evaluaties beoordelen we de effectiviteit van de ingezette interventies. Succesvolle methoden worden gestandaardiseerd en integraal onderdeel van ons lesprogramma. De bevindingen delen we actief met de zorgcoördinator en de beleidsmedewerker kwaliteit van Viadere. We starten met het grondig onderzoeken van de beginsituatie van elke leerling, waarbij de vraag 'Wat heeft deze leerling nodig?' centraal staat. Dit doen we in hechte samenwerking met ouders, voorgaande scholen en kinderopvanginstellingen. Bij de start van een nieuwe leerling plannen we een kennismakingsgesprek met de ouders en de kwaliteitsfunctionaris, gebaseerd op een uitgebreid intakeformulier. Bij eventuele zorgen organiseren we, in goed overleg met de ouders, een persoonlijk zorggesprek. Indien noodzakelijk, bespreken we de casus binnen het Schoolondersteuningsteam (SOT) om te beoordelen of de leerling optimaal past binnen de groep en bij de leerkracht. Indien nodig, vragen we ondersteuning aan via trajectbegeleiding voor additionele hulp. We onderhouden proactief contact met de voorschoolse educatie. Naast de geplande overleggen met de intern begeleider van de voorschool, wordt onze school vroegtijdig betrokken bij specifieke zorgvragen. De school wordt uitgenodigd voor deelname aan het Voortijdig Onderkenningsteam (VOT) en voert observaties uit, eventueel in samenwerking met de schoolcoach.
Welke registratiemiddelen gebruikt De Klimboom voor sociale opbrengsten?
De Klimboom maakt gebruik van de volgende gespecialiseerde registratiemiddelen om de sociale en emotionele opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig te monitoren en te documenteren:
- Zien (registratieplatform)
- Kindbegrip (sociaal-emotionele ontwikkeling)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Klimboom?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren bij onze leerlingen, zet De Klimboom de volgende bewezen effectieve methode in:
- Hiro (methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling)
Inspectierapport De Klimboom Almelo: Inzicht in Kwaliteitsonderwijs
Basisschool De Klimboom in Almelo, met 171 enthousiaste leerlingen, hecht veel waarde aan transparantie over de onderwijskwaliteit. De onderwijsinspectie beoordeelt ons onderwijs, zodat we continu kunnen werken aan de groei en ontwikkeling van elk kind. Graag delen we de bevindingen uit het meest recente inspectierapport. In dit document leest u gedetailleerd over de prestaties van onze school en hoe wij streven naar excellent basisonderwijs in Almelo. Ontdek de sterke punten van De Klimboom en de gebieden waar we ons verder willen ontwikkelen. Dit helpt u als ouder om te zien hoe wij bijdragen aan een succesvolle schoolcarrière voor uw kind.