De Heemde
Hanzelaan 2
7607 NM Almelo

Schoolweging

Schoolweging
30.85
Spreiding
6.24

De schoolweging van De Heemde is 30,85 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,9% score ruimschoots boven de inspectienorm van 85% toont De Heemde aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Dit is 3,2% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 95,7%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit reflecteert een effectieve focus op verdiepend leren, vooral opvallend gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn praktijkgericht: 53,8% vmbo (tegen 34,3% bij vergelijkbare scholen) en 26,9% havo. Het vwo-advies (15,4%) blijft iets achter bij de regio (18,6%). De combinatie van vmbo-(g)t (23,1%) en havo (26,9%) benadrukt de doorstroomfocus naar middelbare niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HeemdeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

39,5% van de leerlingen presteert onder advies – ruim drie keer het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit roept vragen op over deadvisering. Slechts 10,5% stroomt boven advies door, tegenover 25,3% landelijk. De school benoemt in haar profiel extra begeleiding, maar deze cijfers vragen om heroverweging van de ondersteuningsstructuur.