
Schoolweging
De schoolweging van Rudolf Steinerschool Alkmaar is 25,36 , met een spreiding van 4,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,49% behaalde het fundamenteel niveau overstijgt de school duidelijk de signaleringswaarde van 85%. Dit is slechts 0,12%-punt lager dan het landelijk vergelijkingsgemiddelde (96,61%), wat wijst op sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,35% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 53,8% ligt. Dit is 1,38%-punt hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (63,97%). De school overtreft hiermee de verwachtingen gezien de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft verhoudingsgewijs veel vwo-adviezen (26,92% vs. 18,61% landelijk). Het aandeel havo/vwo-adviezen (7,69%) is juist lager dan regionale trends (10,93%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (3,85% vmbo-b), wat consistent is met het vrijeschoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rudolf Steinerschool Alkmaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,09% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,81% landelijk. De combinatie van 68,18% op advies en 22,73% boven advies benadrukt adequate advisering. Dit sluit aan bij het pedagogisch concept met ontwikkelingsgericht volgsysteem.