Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog in Alkmaar - Resultaten

Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog
Tochtwaard 14
1824 EZ Alkmaar

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
30.86
Spreiding
6.28

De schoolweging van De Regenboog Alkmaar is 30,86 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, presteert de school ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Fundamenteel niveau

Score: 97.8021%

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 63,7% ruimschoots behaald, tegenover een inspectienorm van 45,5%. De score ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%, wat wijst op effectief maatwerk in het onderwijsaanbod.

Streefniveau

Score: 63.7362%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 18,75% havo/vwo en 6,25% vwo-advies. Tegelijkertijd valt 12,5% van de adviezen onder vmbo-b, wat hoger is dan het regionale gemiddelde van 5,52%. Deze brede range past bij de relatief gevarieerde leerlingenpopulatie.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyses tonen voortdurende groei: leerlingen in jaarlaag groep 8 scoren structureel hoger dan in groep 7, met name op gebied van taalvaardigheid (+3% autonome groei). Dit onderstreept het effect van het geïntegreerde taalbeleid.

ToetsDe Regenboog AlkmaarGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Leerkrachten volgen de leerlingen dagelijks in hun ontwikkeling. Elk kind ontwikkelt zich op eigen wijze en tempo en daar wordt zo goed mogelijk bij aangesloten. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? De tussenresultaten worden middels afname IEP gemeten. De resultaten worden op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd, verklaard en de nodige acties op uitgezet. De resultaten vergelijken we als volgt; het kind wordt voornamelijk met zichzelf vergeleken; Is er groei te zien? Is dit de verwachte groei of hadden we meer mogen verwachten? Wat heeft goed gewerkt?OF wat heeft niet gewerkt? Er zijn structurele groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen waarin resultaten en ontwikkeling van individuele leerlingen, maar ook de groep geëvalueerd wordt. Eventuele interventies gericht op leerlingen of groepen worden gepland en uitgevoerd. In de kleutergroepen wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd met ''Inzichtelijk''. Inzichtelijk is een compleet systeem, waarin kindgericht werken centraal staat. Ontwikkeling bij kinderen wordt gevolgd en geregistreerd en direct omgezet naar o.a. overzichten en resultaten per groep en individuele leerlingoverzichten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen (23,08%) dat onder advies presteert in het VO, tegenover 11,81% landelijk. Tegelijkertijd scoort 28,21% boven advies, wat de individuele benadering en ontwikkelmogelijkheden onderstreeft. Deze uitkomsten vragen om aandacht voor de doorlopende begeleiding na de overstap.

Sociale ontwikkeling

De wereld van vandaag verandert razendsnel en de samenleving wordt steeds diverser en internationaler. De kinderen maken op dit moment deel uit van een gezin, een familie, van een klas. Maar zetten op onze school ook de eerste stappen richting het wereldburgerschap. Verbinden is een belangrijk kernwoord op de Regenboog. Wij vinden het onze taak om zowel kinderen, leerkrachten en ouders met elkaar verbinden. Wat houdt je bezig en wat zijn je drijfveren en talenten? Door te verbinden geven we elkaar een kijkje in onze werelden wat begrip, respect en verwondering oplevert. Wij zien onze school als een oefenplek voor onze leerlingen en dus de wereldburgers van de toekomst. De kinderen leren omgaan met een regenboog aan verschillen; in de klas, in de buurt, in het land en in de wereld. We vinden het van groot belang dat leerlingen leren wisselen van perspectief. Kinderen leren zich in te leven in mensen uit het verleden, mensen die leven in andere landen en mensen die andere belangen hebben dan jijzelf LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog gebruikt IPC en PBS om een veilige omgeving te creëren waarin kinderen hun talenten kunnen ontdekken en hun eigen leren kunnen verbeteren. De school besteedt aandacht aan verschillende leerstijlen en talentontwikkeling, en bevordert een nieuwsgierige en onderzoekende houding. PBS is een schoolbrede aanpak om probleemgedrag te voorkomen en een positief leerklimaat te realiseren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog gebruikt IEP hart & handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog?

Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en geeft het vak Omgangskunde voor sociaal-emotioneel leren.