
Schoolweging
De schoolweging van Jules Verne Alkmaar is 31,54 , met een spreiding van 6,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.92% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit resultaat overstijgt zowel het regionale (95.23%) als landelijke gemiddelde, wat consistent is met de hoge doorstroomcijfers naar het vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 64.06% score voor het streefniveau overtreft de school ruim de eigen signaleringswaarde van 43.5%. Dit is significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 55.36%. De prestaties zijn opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 21.74% vwo-advies (vs. 18.61% regionaal) en 21.74% havo-advies. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (vmbo-k/-(g)t 13.04%, vmbo-(g)t/havo 13.04%), wat past bij de brede spreiding in schoolweging. Praktijkonderwijsadvies (4.35%) is significant hoger dan regionaal gemiddelde (1.01%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jules Verne Alkmaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken schoolbreed met een opbrengstendocument die twee keer per jaar met het team wordt besproken en verwerkt in de jaarplannen. Naar aanleiding van de IEP toetsen worden kindgesprekken gevoerd. Wij noemen dit "Leader in Me" gesprekken. Hier wordt besproken waar kinderen trots op zijn en wat ze nog willen verbeteren en wie/wat ze daarbij nodig hebben. Vanuit de zeven gewoonten van The Leader in Me leren de kinderen om pro-actief te zijn, met het einddoel voor ogen en om met belangrijke zaken eerst te leren omgaan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
58.82% van de leerlingen presteert boven het advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25.27%. Slechts 11.76% zit onder advies (landelijk 11.81%), wat aansluit bij het 'handelingsgericht werken' zoals beschreven in de schoolgids. De hoge doorstroom naar vwo (21.74% advies) wordt hiermee gevalideerd.
Sociale ontwikkeling
Op de Jules Verne is ieder kind welkom, ongeacht geloof of afkomst. Het is belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school en met plezier naar school gaan. Positief met elkaar omgaan en de eigen kracht van kinderen wordt benut. We steken veel tijd in het vormen van het groepsgevoel, iedereen doet er toe, oog en oor voor elkaar. In de eerste weken van het schooljaar starten we met lessen uit de vreedzame school gekoppeld aan lessen uit "The Leader in Me" om het groepsgevoel en afspraken goed door te nemen. LEES MINDER
Vertrouwen hebben in jezelf.
Lief zijn voor elkaar en jezelf.
Behalen van eigen/ groepsdoelen.
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Jules Verne voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Jules Verne werkt aan sociale ontwikkeling met de gewoonten 4, 5 en 6 uit 'The Leader in Me', gericht op samenwerking, begrijpen en win-win denken. Daarnaast wordt de methode 'Vreedzame school' als bronnenboek gebruikt. Leerlingen uit de groepen 6 t/m 8 vullen twee keer per jaar de vragenlijst van IEP - het hart en handen deel - in. Op basis hiervan worden kindgesprekken of klassengesprekken gepland. Een leerkracht is bevoegd om Rots en Water-training te geven. Er zijn ook twee collega's die talentfluisteraar zijn en gesprekken met kinderen aangaan over hun talenten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Jules Verne om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Jules Verne gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en BOSOS voor groep 1/2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.