Openbare Basisschool De Zes Wielen in Alkmaar - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Zes Wielen is 29,66 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, waarbij vrijwel alle leerlingen kerndoelen voor taal en rekenen beheersen.
Fundamenteel niveau
Score: 92.1686%
Streefniveau
48.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, net boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie (schoolweging 29.66) voldoet aan kwaliteitseisen voor gevorderde leerdoelen.
Streefniveau
Score: 48.1927%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadruk op theoretische doorstroom: 19.05% vwo-advies (iets boven regio 18.61%) en 11.11% havo/vwo-combinatieadvies. Praktijkonderwijsadvies (1.59%) ligt weliswaar hoger dan het regionale gemiddelde (1.01%), maar blijft marginaal. De adviesverdeling sluit aan bij de relatief hoge schoolweging.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyses laten een sterke rekenvaardigheidsgroei zien: groep 8 scoort 6.4% hoger dan groep 7. Dit sluit aan bij het in 2020 geïntroduceerde 'rekenlab', beschreven in het schoolplan als innovatieve differentiatiemethode.
Toets | De Zes Wielen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweemaal per jaar worden bij de leerlingen de IEP toetsen afgenomen. Dit zijn onafhankelijke landelijke toetsen. Als de IEP toetsen zijn afgenomen, worden deze verwerkt in ons opbrengstendocument, waar ook alle analyses en doelen in beschreven staan. Naast schoolbreed wordt er op klassen- en kindniveau gewerkt met arrangementskaarten en schoolstandaarden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
15.4% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven landelijk 11.81%), terwijl 26.15% boven advies uitkomt. Dit reflecteert een zorgvuldige advisering waarbij de school ruimte laat voor groei, passend bij het hoge percentage vwo-adviezen.
Sociale ontwikkeling
Zie hiervoor ons jaarplan. We zijn bezig een visie op ons burgerschapsonderwijs te ontwikkelen op basis van de afgenomen burgerschapstool, zodat dit een samenhangend en doelgericht aanbod binnen de school oplevert.
Respect
Verantwoordelijkheid
Samenwerking
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Zes Wielen voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Zes Wielen is bezig met het ontwikkelen van een visie op burgerschapsonderwijs op basis van een afgenomen burgerschapstool. Dit gebeurt met behulp van een externe partij en evidence-informed informatie, mede gefinancierd door de subsidie basisvaardigheden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Zes Wielen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Zes Wielen gebruikt Sociaal Emotionele Vragenlijsten, IEP, KiVa en een Burgerschapstool om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Zes Wielen?
Openbare Basisschool De Zes Wielen gebruikt KiVa, Rots en Water, HVO en indien nodig de Ringaanpak of Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.