Openbare Basisschool De Kennemerpoort in Alkmaar

De resultaten van Openbare Basisschool De Kennemerpoort in Alkmaar

Current section: resultaten
Hofdijkstraat 12
1814 Alkmaar

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Kennemerpoort, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Kennemerpoort bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Kennemerpoort bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Behaald op De Kennemerpoort

Het fundamentele niveau toont de essentiële taal- en rekenvaardigheden die cruciaal zijn voor elke leerling aan het einde van de basisschool. Deze basis wordt getoetst in groep 8 met behulp van de officiële doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van de leerlingen dient dit basisniveau te behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, wordt gebruikt om het fundamentele niveau te beoordelen op alle Nederlandse basisscholen, inclusief Openbare Basisschool De Kennemerpoort.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitieuze Leerresultaten op De Kennemerpoort

Het streefniveau vertegenwoordigt een hoger en uitdagender leerrendement, waarbij we streven naar een optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen. Op De Kennemerpoort moedigen we leerlingen in groep 8 aan om dit ambitieuze niveau te bereiken. De onderwijsinspectie bepaalt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau, afgestemd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor het aantal leerlingen dat aan het einde van de basisschool dit hogere prestatieniveau zou moeten behalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Kennemerpoort?

Een essentieel onderdeel van de basisschoolperiode is het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Op deze pagina presenteren we de uitstroomgegevens van Openbare Basisschool De Kennemerpoort in Alkmaar. Deze inzichten geven een duidelijk beeld van de doorstroom naar diverse niveaus binnen het voortgezet onderwijs, zoals vmbo, havo en vwo. De data helpt ouders en leerlingen bij het maken van een weloverwogen keuze voor de middelbare school. Voor de meest actuele en gedetailleerde informatie over de onderwijsadviezen en de overgang naar het voortgezet onderwijs, adviseren wij u de officiële schoolgids van De Kennemerpoort te raadplegen. Deze is beschikbaar op www.dekennemerpoort.nl.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op Basisschool De Kennemerpoort

Openbare Basisschool De Kennemerpoort in Alkmaar stimuleert een positieve en inclusieve leeromgeving waar elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Onze kernwaarden van gelijkwaardigheid, respect en wederzijds begrip vormen de basis voor een omgeving waar leren leuk is en persoonlijke groei centraal staat. Wij maken gebruik van bewezen methodieken zoals 'De Vreedzame School' en onze eigen duidelijke gedragscode. Deze helpen kinderen essentiële sociale vaardigheden te ontwikkelen, zoals effectieve probleemoplossing en constructieve communicatie. Interactieve werkvormen worden ingezet om samenwerking en empathie te bevorderen. Kinderen worden aangemoedigd om zelfstandig te zijn en eigenaarschap te nemen over hun leerpad. Sinds 2016 vinden er regelmatig kindgesprekken plaats om deze ontwikkeling te ondersteunen en te versterken, wat bijdraagt aan een zelfverzekerde en sociaal vaardige leerling.

Plezier in leren

Veilige sociale omgeving

Respect en waardering voor elkaar

Hoe ondersteunt De Kennemerpoort de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen gebruiken we het KIJK! ontwikkelingsvolgsysteem. Vanaf groep 2 wordt het SCOL-programma ingezet om sociale competenties te volgen. Leerkrachten vullen tweemaal per jaar observatievragenlijsten in, waarna een computeranalyse inzicht geeft in de sociale vooruitgang. Deze analyses worden intern besproken om gerichte ondersteuning te bieden, zowel op individueel niveau als voor de gehele groep. Vanaf groep 6 worden leerlingen actief betrokken bij het SCOL-programma door zelf de vragenlijsten in te vullen. Dit levert waardevolle informatie op voor effectieve interventies en verdere begeleiding.

Welke tools worden gebruikt om sociale vaardigheden te monitoren?

Openbare Basisschool De Kennemerpoort maakt gebruik van specifieke tools om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen: * KIJK! wordt toegepast in de kleuterklassen voor een vroege signalering. * Vanaf groep 2 zetten we de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) in. * Voor leerlingen in groep 6 tot en met 8 vindt tweemaal per twee jaar een evaluatie plaats middels het KMPO-programma.

  • KIJK! ontwikkelingsvolgsysteem
  • SCOL: Sociale Competentie Observatielijst
  • KMPO evaluatie: tweemaal per 2 jaar, groepen 6-8

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast?

Onze school hanteert de effectieve methodiek 'De Vreedzame School'. Deze methode is speciaal ontworpen om sociaal-emotionele vaardigheden te versterken en een positieve, vreedzame sfeer in de klas te creëren. Het bevordert actief burgerschap en sociale competenties. 'De Vreedzame School' leert kinderen hoe ze conflicten op een constructieve manier kunnen oplossen, hoe ze respectvol met elkaar omgaan en hoe ze conflicten kunnen voorkomen. Dit draagt bij aan een veilige en prettige leeromgeving voor iedereen.

  • De Vreedzame School methodiek

Inspectierapport Basisschool De Kennemerpoort Alkmaar: Inzicht in Onderwijskwaliteit

De Onderwijsinspectie evalueert Openbare Basisschool De Kennemerpoort en de gelieerde school Bello afzonderlijk, vanwege hun onderscheidende onderwijsbenaderingen. De Kennemerpoort: In september 2012 werd een onvoldoende vastgesteld voor de 'doorgaande lijn', specifiek gericht op effectief begrijpend lezen. Op dat moment was de school bezig met de selectie van een nieuwe leesinstructie. Sinds de implementatie van de methode Leeslink begin 2013 is de doorgaande lijn binnen alle vakgebieden succesvol versterkt en geoptimaliseerd. Bello: Een inspectiebezoek in februari 2013 leverde een positieve beoordeling op, met twee kernpunten voor verdere ontwikkeling. Deze betroffen het verstevigen van de doorgaande leerlijn van groep 2 naar groep 3 en het systematiseren van de ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Deze adviezen zijn proactief opgevolgd. De verbeterde overgang tussen groep 2 en 3 wordt momenteel actief uitgerold en gemonitord.

Resultaten | Openbare Basisschool De Kennemerpoort in Alkmaar | [2025] Schoolregister