Openbare Basisschool De Kennemerpoort
Hofdijkstraat 12
1814 EC Alkmaar

Schoolweging

Schoolweging
26.37
Spreiding
6.2

De schoolweging van De Kennemerpoort is 26,37 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,7% score ruim boven de inspectienorm van 85% toont de school aan dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen. Dit is consistent met het landelijke gemiddelde (96,6%) en weerspiegelt een sterke focus op taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 61,0% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde 53,8%). Dit geeft aan dat de school ondanks een verscheidenheid aan onderwijsbehoeften effectief differentieert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 63,97%, wat suggereert dat er ruimte is voor verbetering in het uitdagen van talenten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 21,9% havo/vwo en 18,8% vwo (vs. 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% gemiddeld). Dit past bij het hoge streefniveau en de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KennemerpoortGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met de opbrengsten van de Middenjaar toetsen (januari) van CITO en de Eindejaarstoetsen (juni) van CITO - deze zijn methode onafhankelijk en landelijk genormeerd - tonen we aan in hoeverre de onderwijskundige streefdoelen van de hoofdvakken (taal - rekenen - lezen) behaald zijn per jaargroep. De uitkomsten van de toetsen worden geanalyseerd, en per groep besproken (tussen leerkrachten en Intern Begeleider) , vervolgens wordt het geheel teambreed besproken (per locatie). Dan wordt ook helder welke acties per groep of jaargroep moeten volgen. Deze acties worden vervolgens ingezet en uitgevoerd. Vervolgens worden de uitwerkingen en opbrengsten van deze acties meegenomen naar de volgende toetsperiode - een halfjaar verder - en weer besproken en geanalyseerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend laag percentage onderadvisering: 8,8% tegenover 11,8% landelijk. Maar liefst 44,1% presteert bovenniveau, wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreeft. Dit sluit aan bij het beleid uit de schoolgids waarin 'ambitieus maar realistisch adviseren' centraal staat.