
Schoolweging
De schoolweging van De Cocon Alkmaar is 28,42 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85% en 1.5% hoger dan vergelijkbare scholen. Deze score bevestigt dat de school basisvaardigheden sterk verankerd heeft, zelfs met een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit illustreert effectieve differentiatie ondanks een complexe leerlingenpopulatie. De score ligt wel 2.3% lager dan bij vergelijkbare scholen, mogelijk door de bredere adviessamenstelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporige focus: 27.78% praktijk/vmbo-b/k (vs 10.69% regio) én 44.45% havo/vwo-advies (vs 45.47% regio). Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (16.67% vs 18.61% regio), gecombineerd met 5.56% praktijkonderwijs (ruim boven regionaal gemiddelde). Deze spreiding past bij de relatief grote verschillen in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Cocon Alkmaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Cocon mogen er verschillen tussen kinderen zijn. De gegevens die wij met het observatiesysteem HOREB verzamelen worden aangevuld met toetsgegevens van een aantal lesmethoden en methode onafhankelijke toetsen zoals CITO. De leerkrachten maken groepsplannen en didactische groepsoverzichten. Vier keer per jaar voeren de Intern Begeleiders groepsbesprekingen met de groepsleerkracht. Er worden afspraken gemaakt over de voortgang en de verdere begeleiding. Directie en intern begeleiders hebben wekelijks overleg over zorg- of leerling inhouden. Indien nodig worden gesprekken met leerkrachten en/of ouders gepland. De intern begeleiders en de directie gebruiken beeldcoaching en flitsbezoeken om de didactische- en pedagogische vaardigheden van leerkrachten te vergroten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
39.13% van de leerlingen presteert boven advies (vs 25.27% landelijk), wat wijst op gedegen onderadvisering. Slechts 13.04% zit onder advies, onder het landelijk gemiddelde. De school combineert realistische adviezen met goede doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Een goede sociaal/emotionele ontwikkeling van een kind is een van de belangrijkste doelstellingen van ons onderwijs. Binnen onze school wordt daar veel aandacht aan geschonken. De doelen van OGO sluiten hierbij aan: wij schenken veel aandacht aan bijv. communiceren en taal, samen werken/spelen, plannen maken en initiatieven nemen. Kinderen worden actief betrokken bij veel situaties die hierom vragen. Kinderen leren op deze manier overleggen en ook omgaan met teleurstellingen en zelf ruzietjes en onenigheden op te lossen. Bekend is dat kinderen zich vrij en tevreden moeten voelen om te kunnen leren. Nieuwsgierig zijn en zelfvertrouwen hebben zijn immers belangrijke pijlers, kinderen mogen en durven fouten te maken. Aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling heeft te maken met de pedagogische waarden en is als zodanig een zaak voor de hele school. LEES MINDER
communiceren en taal
nieuwsgierig zijn
zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Cocon voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool de Cocon acht verantwoordelijkheidsbesef voor de medemens van belang. Leerlingen uit de bovenbouw helpen leerlingen uit de onderbouw met lezen. Thema’s worden gebruikt om de buitenwereld in de groep te halen of met de groep de buitenwereld te bezoeken. Leerlingen hebben een stem en mogen hun mening geven. Er is ruimte voor fouten en opnieuw beginnen. Sociale gedragscodes worden geleerd door respectvol samen te leven en mee te doen in de school. De school werkt aan een goed pedagogisch klimaat en gebruikt een groepsdynamische aanpak (No Blame) bij conflicten. Er is ruimte voor gesprekken over actualiteit en sociale vraagstukken. Kennis en ontmoetingen met mensen met andere overtuigingen zijn belangrijk. Leerlingen worden betrokken bij het netjes houden van het lokaal, de school en de omgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Cocon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Cocon gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en HOREB om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Cocon?
Openbare Basisschool de Cocon gebruikt de methode 'Beter omgaan met jezelf en de ander' voor sociaal-emotioneel leren.