
Schoolweging
De schoolweging van De Rank Alkmaar is 26,42 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,79% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, consistent boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze stabiliteit blijkt ook uit de CITO-scores die historisch tussen 534,2 en 539,16 schommelden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,74% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit duidt op effectieve differentiatie, waarbij de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,42) hoge ambities waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
67,5% van de adviezen ligt op havo/vwo-niveau of hoger (25% havo/vwo, 12,5% vwo), aanzienlijk boven regionale benchmarks (10,93% havo/vwo, 18,61% vwo). Toch is er aandacht voor praktische routes: 6,25% vmbo-b/k advies versus 5,64% regio. Deze balans sluit aan bij het geleidelijke brugklasbeleid in Alkmaar.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rank Alkmaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.31 | 178.44 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende het schooljaar worden er in de groepen 3-8 halfjaarlijkse toetsen afgenomen (Leerling in Beeld toetsen). In de groepen 3 t/m 7 gebeurt dit in januari en in juni, in groep 8 gebeurt dit in januari. Deze toetsen zijn methode-onafhankelijk. De toetsen geven ons een beeld waar de leerlingen staan in hun ontwikkeling. De toetsen worden in de groep afgenomen en door de leerkrachten nagekeken. Daarna maken de leerkrachten een analyse van de resultaten. Deze analyse wordt gebruikt bij de lessen die gegeven worden. De leerkrachten en de intern begeleider bespreken samen de analyse. Dan wordt een plan gemaakt voor de komende periode voor de groep, per vak. Zo kunnen leerkrachten goed aansluiten bij wat de kinderen nodig hebben. De resultaten van de toetsen zijn voor ouders zichtbaar op de rapporten van de kinderen. De toetsen worden gebruikt om zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat de kinderen nodig hebben, als hulpmiddel voor de leerkrachten. Ook worden ze gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en extra hulp te bieden als dat nodig is. We vinden het belangrijk om te kijken naar wat een kind kan en wat het nodig heeft. In groep 8 wordt in februari de doorstroomtoets afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35,29% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat duidt op terughoudend adviseren. Slechts 17,65% zit onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit onderstreept de zorgvuldige adviesprocedure zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Liefde vormt de basis van hoe we met elkaar omgaan als team, ouders en kinderen. De liefde van God voor ons is daarin ons voorbeeld. Vertrouwen geven aan elkaar is ons codewoord. Dat biedt de veilige basis voor groei en ontwikkeling en een transparante communicatie. We werken vanuit de overtuiging dat het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen goed moet zijn, voordat een kind tot leren komt.Daarom besteden we in de eerste weken van het schooljaar veel aandacht aan het groepsvormingsproces, de gouden weken. De kinderen worden dan actief betrokken bij de afspraken die gemaakt worden om een fijn en goed schooljaar met elkaar te hebben. We werken in alle groepen met de Kanjertraining zodat de kinderen wekelijks omgangsvaardigheden oefenen. De sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we middels de methode Kindbegrip. LEES MINDER
liefde
vertrouwen
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Rank voor sociale ontwikkeling?
De Rank biedt in iedere groep de Kanjertraining aan, gebaseerd op vertrouwen, hulpvaardigheid, samenwerking, plezier en participatie. Vanaf het begin leren de kinderen om op een goede manier voor zichzelf op te komen en rekening te houden met anderen. Kindbegrip wordt gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen en te stimuleren, met aandacht voor emotionele, sociale en morele competenties. Leerkrachten observeren en signaleren tijdig of kinderen ondersteuning nodig hebben.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Rank gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.