Sinnehonk
Van Sminiaweg 114 B
9064 KH Aldtsjerk

Schoolweging

Schoolweging
27.77
Spreiding
6.13

De schoolweging van Sinnehonk is 27,77 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is een sterke prestatie, zeker in vergelijking met het landelijk gemiddelde (96,4% voor vergelijkbare scholen), en benadrukt de toegankelijkheid van het basisaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Sinnehonk overtreft haar streefniveau ruim: 71,4% van de leerlingen bereikt dit hogere niveau tegen een signaleringswaarde van 50,1%. Dit is significant boven het Friese gemiddelde (61,1%) en reflecteert effectieve differentiatie, mede gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert sterk door naar theoretische leerwegen: 83% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-advies (5 van 6 leerlingen in 2023-2024). Dit ligt boven het Friese gemiddelde (69,8% theoretisch). Slechts 17% ontvangt een praktijkadvies, wat aansluit bij de lage schoolweging en focus op cognitieve ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSinnehonkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken met het nieuwe leerlingvolgsysteem, IEP. Iedere basisschool is verplicht de ontwikkeling van leerlingen te volgen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan taken zoals: zit een kind lekker in zijn/haar vel, hoe pakt een kind zijn/haar taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij/zij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen. Het IEP Leerlingvolgsysteem bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal - emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart en handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profile.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

In 2021-2022 presteerde 25% van de leerlingen boven hun advies (2 vwo-leerlingen met een havo-advies), tegen 0% onderadvisering. Dit onderstreept de zorgvuldige adviesprocedure en het ‘ontwerpend leren’ dat zelfvertrouwen stimuleert. De school hanteert een tweetalige doorstroomtraining, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Als leerling kom je het best tot ontwikkeling als dit gepaard gaat met plezier en welbevinden. Als school proberen we dit te bereiken door een goede sfeer in de school en in de groep. We besteden veel aandacht aan het (mee)opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. We onderschrijven hierbij het motto van de Kanjertraining: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Daarbij willen we voldoende oog hebben voor de ondersteuningsbehoeften van het individuele kind. LEES MINDER

Samen met elkaar: team, leerlingen en ouders

Respect voor allen

Fijne sfeer

Wat is de werkwijze van Sinnehonk voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Sinnehonk gebruikt Kanjertraining als basis voor het pedagogisch didactisch klimaat. De Kanjertraining is een serie lessen met oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. Doelen zijn het bevorderen van vertrouwen en veiligheid, het versterken van sociale vaardigheden, het beheersen van oplossingsstrategieën bij conflicten, bewustwording van de eigenheid, het leren van verantwoordelijkheid, het bevorderen van burgerschap en ouderbetrokkenheid. Kanjertraining maakt problemen bespreekbaar en zoekt naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen. De Kanjerafspraken zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand blijft zielig. Het veiligheidsbeleid en het pestprotocol zijn te vinden op de website. De veiligheid wordt gemonitord met behulp van de Monitoring Sociale Veiligheid van Vensters.

Welke registratievormen gebruikt Sinnehonk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Sinnehonk gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Sinnehonk?

Sinnehonk gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.