Bernesintrum Aldeboarn
Tsjerkebuorren 10
8495 KH Aldeboarn

Schoolweging

Schoolweging
29.49
Spreiding
5.56

De schoolweging van De Boarne is 29,49 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral gezien de schoolweging van 29,49 die wijst op een gemiddeld complexe populatie. De score ligt ook iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 95,88%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 49,99% het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat bijna de helft van de leerlingen het verdiepte rekenniveau bereikt, ondanks een leerlingenpopulatie met een gemiddelde complexiteit. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,79%, wat wijst op ruimte voor verdere optimalisatie van het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert opvallend vaak vwo (30% vs. 18,6% regiogemiddelde), wat past bij de relatief hoge fundamentele scores. Tegelijkertijd blijft het praktijkonderwijsadvies beperkt (0% vs. 1,01% regio), mogelijk door het ontbreken van specialisatie in deze richting. De vmbo-k/gt-adviezen domineren met 40%, wat aansluit bij het gemengde karakter van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BoarneGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten vormen belangrijke momenten om het onderwijs aan te passen aan de leerbehoefte van de leerlingen. De tussenopbrengsten van Leerling in Beeld worden gebruikt bij de groepsbesprekingen met de Intern begeleider en zijn onderdeel van de oudergesprekken. Het tweejaarlijkse groepsplan komt tot stand in overleg met de IB'er. De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld. Hiernaast zijn de tussentijdse uitkomsten van Leerling in Beeld ook een moment van analyse van de school; de monitoring. Deze monitoring wordt besproken met de MR en, uiteraard, tijdens de teamvergadering. Hier kunnen we elkaar ook bevragen en kunnen aanpassingen in het lesrooster ontstaan, of een veranderde aanpak. Wij denken in leerlijnen. Uiteraard zijn het de opbrengsten van de methodetoetsen, die het leerstofaanbod en de didactische aanpak het hele jaar door beïnvloeden (PDCA). Het logboek (of zorgzuil) vindt zijn plaats in de groepsmap; in de dag-, of weekplanning.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (20% vs. 11,81% landelijk). Dit kan samenhangen met de relatief ambitieuze adviespraktijk. Tegelijk scoort 73,33% op adviesniveau, wat wijst op zorgvuldige plaatsing. De warme overdracht en nazorg lijken hierbij cruciaal, zoals beschreven in het beleid.

Sociale ontwikkeling

Wij willen een school zijn, waar kinderen kunnen zijn wie ze zijn en elkaars verschillen respecteren. Alleen vanuit veiligheid kan een kind leren en ontmoeten, het pedagogisch klimaat is daarop gericht (structuur, duidelijkheid en vertrouwen) en creëert een boeiende leeromgeving waar kinderen op hun eigen manier het beste kunnen leren. Vol vertrouwen de toekomst tegemoet. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen, maken we gebruik van het volgsysteem van Leerling in Beeld. In groep 1 tot en met 5 wordt deze vragenlijst door de leerkracht ingevuld, in groep 6 tot en met 8 vullen zowel de leerkracht als de leerling een vragenlijst in. De uitkomsten worden gebruikt om te bekijken waaraan de komende periode op school (extra) aandacht besteed moet worden rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Dit kan zowel op individueel als op groepsniveau zijn. De uitkomsten worden besproken in het team met de IB' er en eventueel volgt er een plan van aanpak. Kindgesprekken zijn leidend. Het integraal veiligheidsbeleid van de school is via de directeur van de school op te vragen. In hoofdstuk 4 van dit document is ook het anti-pestprotocol van de school terug te vinden. Informatie over de Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld is te vinden via https://www.veiligthuisfriesland.nl/ik-ben-professional. LEES MINDER

veiligheid en welbevinden

samen betrokken in vertrouwen

respect

Wat is de werkwijze van Bernesintrum Aldeboarn voor sociale ontwikkeling?

Het team van Bernesintrum Aldeboarn is zich bewust van het belang van veiligheid. De school werkt hier als team aan door middel van schoolafspraken. De leerkrachten zijn verantwoordelijk voor het welzijn van de kinderen op school, observeren goed en praten met de kinderen. Het hele team neemt de verantwoordelijkheid voor de sfeer en structuur op school, niet alleen voor hun eigen klas. Ook leerlingen zijn verantwoordelijk en een goede samenwerking met ouders is cruciaal. De basisregels zijn: respect, verantwoordelijkheid, eerlijkheid, vertrouwen, vriendelijkheid/behulpzaamheid en de wil om te leren. Leerkrachten geven het goede voorbeeld door een open, niet-veroordelende, positieve en duidelijke houding. Iedereen mag zijn wie hij is. Pesten wordt aangepakt met de NoBlame methode, oplossingsgericht en met gedeelde verantwoordelijkheid. Indien nodig wordt advies gevraagd aan de IB’er en een plan van aanpak opgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Bernesintrum Aldeboarn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Bernesintrum Aldeboarn gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Bernesintrum Aldeboarn?

Bernesintrum Aldeboarn zoekt ondersteuning als er aandacht nodig is voor sociaal-emotioneel leren.