Christelijk IKC De Schalm
Kerkstraat 60
2951 GL Alblasserdam

Schoolweging

Schoolweging
29.35
Spreiding
5.18

De schoolweging van De Schalm Alblasserdam is 29,35 , met een spreiding van 5,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (+1.5% boven vergelijkbare scholen), ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze resultaten sluiten aan bij de geïntensiveerde focus op basisvaardigheden zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 69.6% score behaalt De Schalm ruimschoots het streefniveau (+11.8% boven vergelijkbare scholen). Dit onderstreept de effectiviteit van hun adaptieve onderwijsaanpak, beschreven in het schoolplan als 'maatwerk door digitale leerlijnen'. De inspectienorm van 47.1% wordt daarmee meer dan overtroffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 50% van de leerlingen krijgt een bovenbouwvmbo- of havo/vwo-advies. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t advies (24% vs 16.5% gemiddeld), passend bij de sterke doorstroom naar vmbo-tl in het VO. Praktijkonderwijsadvies komt niet voor, wat lager is dan regionaal gemiddelde (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Schalm AlblasserdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.9% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde van 11.8%. De school behaalt dit door intensieve adviseringstrajecten en 'warme overdracht' naar het VO, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol. Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (69% vs 62.9% vergelijkbaar).

Sociale ontwikkeling

We willen binnen het kindcentrum een omgeving creëren waarin de inspiratie die wij in de Bijbel vinden in ons dagelijks onderwijs tot uiting komt. Binnen de groep streven we naar onderwijs op maat, waarbij getracht wordt de maximale ontwikkeling, passend bij het kind, te halen. Dit alles gerelateerd aan wat wij als kindcentrum kunnen bieden. Een plaats waar iedereen zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Het kindcentrum hoort vanuit deze uitgangspunten een plaats te zijn waar iedereen zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelt, om zo te komen tot een optimale ontwikkeling. De leerkracht heeft hierin een voorbeeldfunctie en reflecteert op eigen handelen. Onze opdracht is te zorgen voor een veilige, rustige, overzichtelijke en gestructureerde omgeving waarin elk kind zichzelf durft te zijn en zich maximaal kan ontplooien. De leerkracht is er voor iedereen en werkt aan een goede relatie met kinderen en ouders. De leerkracht heeft oog voor de autonomie en competentie van de kinderen en vervult daarbij een ondersteunende, motiverende en activerende rol. In ons onderwijs komt dat tot uiting door het realiseren van een doorgaande lijn van groep 1-2 tot en met 8, met aandacht voor hoofd, hart en handen Wij gebruiken de aanpak van De Vreedzame School, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat, waarin iedereen een stem heeft, zich gezien en gehoord voelt, en op een positieve manier met elkaar omgaat. Kinderen worden opgeleid tot mediator, en krijgen ook andere verantwoordelijkheden. In de klas én in het kindcentrum. Kinderen leren zo, door te doen, allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving.De klas en het kindcentrum als geheel, worden een oefenplaats voor actief en democratisch burgerschap. De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren: Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan. Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen. Constructief conflicten op te lossen. Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap. Open te staan voor verschillen tussen mensen. LEES MINDER

respect voor iedereen

veilige omgeving

optimale ontwikkelkansen

Wat is de werkwijze van Christelijk IKC De Schalm voor sociale ontwikkeling?

Christelijk IKC De Schalm is in het schooljaar 2023-2024 gestart met het leerlingvolgsysteem van IEP. Naast cognitieve vaardigheden, meet het IEP LVS ook 'self-assessment'-instrumenten waarmee de leerling inzicht krijgt in zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. De school werkt met de methode 'De Vreedzame School' voor burgerschapsonderwijs, waarbij waarden als vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, verantwoordelijkheidsbesef en het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie aan bod komen. Deze onderdelen komen via diverse manieren aan bod: godsdienstonderwijs, wereldoriëntatie, vreedzame school lessen, en buiten spelen

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijk IKC De Schalm om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijk IKC De Schalm gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijk IKC De Schalm?

Christelijk IKC De Schalm gebruikt 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.