CBS Dominee Hasperschool
De Stringen 3
8491 HA Akkrum

Schoolweging

Schoolweging
26.81
Spreiding
5.33

De schoolweging van Dominee Hasperschool is 26,81 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,38% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt dat vrijwel alle leerlingen aan de basisdoelen voldoen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,22% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (51,8%). Dit laat zien dat de school effectief inspeelt op verschillen tussen leerlingen, zoals beschreven in hun beleid rond gepersonaliseerd leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 47,06% vmbo-(g)t en 17,65% havo-advies. Deze percentages liggen hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,45% vmbo-(g)t en 16,07% havo). Opvallend is het volledige ontbreken van onderadvies in het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDominee HasperschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

36,84% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl niemand onder advies uitkomt. Dit weerspiegelt een zorgvuldige advisering en een effectieve aansluiting op het voortgezet onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.