
Schoolweging
De schoolweging van ’t Diekske is 29,98 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft ’t Diekske niet alleen de landelijke benchmark (95,7%), maar ook de minimale inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school presteert uitstekend op het streefniveau: 79,8% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit is een indicatie van effectief onderwijs op maat, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (38,5% vs. 18,6% landelijk), wat duidt op een sterke focus op academische doorstroom. Tegelijkertijd blijft er aandacht voor praktische leerwegen, met 23,1% vmbo-k-adviezen (iets boven regio). Deze mix sluit aan bij de brede leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Diekske | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerkracht observeert en analyseert het werk in de klas en de resultaten op methode gebonden en methode onafhankelijke toetsen (CITO). Meerdere keren per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats, met de intern begeleider en groepsleerkracht. Hierin wordt onder meer gesproken over de resultaten en groepsplannen: in hoeverre zijn de gestelde doelen van de groepsplanperiode bereikt en hoe gaat er de komende periode tegemoet gekomen worden aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Van de resultaten op de CITO toetsen wordt een trendanalyse op schoolniveau gemaakt. Gezamenlijk wordt gekeken naar mogelijke verklaringen en interventies. Onze school werkt met groepsplannen, dit betekent dat leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden geclusterd. Dit leidt tot differentiatie in drie groepen: instructie onafhankelijke leerlingen, dit zijn de goed presterende leerlingen die vaak voldoende hebben aan een korte instructie instructie gevoelige leerlingen, dit is de basisgroep waartoe over het algemeen het merendeel van de leerlingen behoort instructie afhankelijke leerlingen, dit zijn de leerlingen die meer instructie en begeleiding van de leerkracht nodig hebben
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage leerlingen (26,3%) stroomt onder advies door, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit zou kunnen samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Desondanks presteert 26,3% boven advies, wat de mogelijkheden laat zien voor doorstroom bij intensieve begeleiding.
Sociale ontwikkeling
Onze school blinkt uit door een positief schoolklimaat. Wij bieden kinderen geborgenheid, een duidelijke structuur en veilige, rijke leeromgeving. Dit betekent voor onze school dat: we er ons van bewust zijn dat het tonen van voorbeeldgedrag belangrijk is wij duidelijk zijn in onze verwachtingen iedereen zich gezien en gehoord voelt onze kernwaarden leidend zijn LEES MINDER
respect
veilig en eerlijk
samen helpen
Wat is de werkwijze van basisschool 't Diekske voor sociale ontwikkeling?
Basisschool 't Diekske werkt met de methode ‘Vreedzaam’, een schoolbreed programma gericht op het creëren van een democratische gemeenschap waarin kinderen en leerkrachten leren conflicten constructief op te lossen en verantwoordelijkheid te dragen voor het sociale klimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool 't Diekske om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool 't Diekske gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerling in Beeld en Mijnkleutergroep.