
Schoolweging
De schoolweging van Pius is 24,75 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 38,1% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 14,3% havo/vwo-advies. Toch is er aandacht voor diversiteit met 4,8% vmbo-b/k-advies. De combinatie van ambitie en maatwerk sluit aan bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Pius | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.01 | 175.23 | 177.72 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij zijn trots op onze resultaten. Als school presteren wij boven het gemiddelde landelijk niveau van scholen met een soortgelijke populatie. Dit zien wij terug in de eindtoetsresultaten. Er wordt handelings- en opbrengstgericht gewerkt en het team gaat regelmatig in gesprek over het aanbod en wat daar de resultaten van zijn. Hierdoor signaleren wij snel wat er nodig is bij iedere leerling. Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. De resultaten van deze toetsen kunnen ouders altijd inzien bij de leerkracht en worden tweejaarlijks op het rapport vermeld. Aan de hand van de resultaten voeren de leerkrachten oudergesprekken en vanaf groep 6 ouder-kindgesprekken, dit houdt in dat het kind erbij is. In groep 1-2 volgen de leerkrachten alle kinderen via de leer- en ontwikkelingslijnen. Deze leer-en ontwikkelingslijnen zijn vastgesteld aan de hand van de landelijke kerndoelen. De resultaten van deze monitoring zijn terug te zien op de rapporten. Als school reflecteren we op onze resultaten door drie keer per jaar een leerling-en groepsbespreking met de betreffende leerkrachten en de intern begeleider te houden. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de kritische adviesprocedure. 57,1% blijft op adviesniveau, wat aansluit bij de geobjectiveerde doorstroomtoets. De focus op 'kansrijk adviseren' blijft een aandachtspunt.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Op de Pius werken we met de Kanjertraining. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Onze school vindt het belangrijk dat de leerlingen leren de verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen gedrag en dat de kinderen samen met de leerkracht verantwoordelijk zijn voor de sfeer in de groep. LEES MINDER
Samen
Zelfredzaamheid
Eerlijkheid
Wat is de werkwijze van KBs Pius voor sociale ontwikkeling?
KBs Pius werkt met de Kanjertraining en vindt het belangrijk dat leerlingen leren de verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag.
Welke registratievormen gebruikt KBs Pius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBs Pius gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBs Pius?
KBs Pius gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.