
Schoolweging
De schoolweging van De Viergang is 29,85 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.41% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven zowel het landelijk gemiddelde (95.88%) als de inspectienorm (85%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55.56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde (57.79%), maar ruim boven de signaleringswaarde (47.1%). Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.85) en toont effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 28.57% havo en 28.57% vwo (vs. 16.07% havo en 18.61% vwo regionaal). Het aandeel vmbo-k (14.29%) ligt boven vergelijkbare scholen (9.17%), wat past bij de spreiding in de schoolweging (6.10). Geen praktijkonderwijsadvies, tegen 1.01% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Viergang | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij monitoren de tussentijdse resultaten van onze leerlingen continu. De dagelijkse verwerking van de leerstof en de afname van de methodetoetsen geven inzicht in het wel of niet beheersen van de leerstof. Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we de digitale toetsen van DIA, om zo een onafhankelijk beeld te krijgen van de vorderingen van onze leerlingen. Deze tussenresultaten worden door de groepsleerkracht geanalyseerd en besproken met de intern begeleider. Naar aanleiding van de tussenresultaten kan, indien nodig, het onderwijsaanbod voor de leerling aangepast worden. Ook wordt de analyse van de tussenresultaten door de intern begeleider besproken met de directie. Met het hele team wordt gekeken hoe de resultaten zich verhouden t.o.v. de ambities van de school. Van daaruit volgen passende acties.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
44.44% presteert boven het advies (vs. 25.27% regionaal), met 0% onderadvies (landelijk 11.81%). Dit illustreert een zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het Plaatsingswijzer-traject met vroegtijdige signalering in groep 7.
Sociale ontwikkeling
Wij willen graag met het team, de leerlingen en de ouders werken aan een goed en veilig pedagogisch klimaat op school, waarin iedereen zich prettig voelt en graag naar school gaat. Op school werken wij hiervoor met de Kanjertraining. Wij leren onze leerlingen zich kennis, vaardigheden en houdingen eigen te maken waardoor zij in staat zijn om op een positieve, verantwoordelijke manier aan de samenleving deel te nemen. Naast het gezin en de buurt is onze school een plek waar kinderen leren hoe de samenleving in elkaar zit en welke rol zij daar zelf in spelen. We leren de kinderen respectvol met de ander en met de omgeving om te gaan. Het kennismaken met verschillende culturen, tradities en geestelijke stromingen binnen onze samenleving speelt daarbij een belangrijke rol. Op die manier dragen we bij aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden, het besef van normen en waarden en vergroting van maatschappelijke betrokkenheid. LEES MINDER
veiligheid
(zelf)vertrouwen
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool De Viergang voor sociale ontwikkeling?
Bij Protestants Christelijke Basisschool De Viergang zijn de regels van de Kanjertraining zichtbaar in de school en lokalen. De kinderen formuleren samen met de leerkracht aan het begin van elk schooljaar de afspraken die zij met elkaar belangrijk vinden. Ouders van kinderen die baat hebben bij 'het meer weerbaar worden', worden actief gewezen op mogelijkheden die de gemeente biedt. De school maakt, indien nodig, gebruik van deze mogelijkheden (bijvoorbeeld de weerbaarheidstraining). De ontwikkeling van de kinderen wordt geobserveerd met KanVAS.
Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Viergang om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Protestants Christelijke Basisschool De Viergang gebruikt KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Viergang?
Protestants Christelijke Basisschool De Viergang maakt gebruik van Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.