SBO nieuwHessen
Hessenweg 4
7121 MG Aalten

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

38.1% van de leerlingen krijgt een praktijkonderwijsadvies, ruim boven het vergelijkingspercentage van 40.63% bij soortgelijke SBO-scholen. Daarnaast valt op dat 14.29% een vmbo-(g)t-advies krijgt, wat lager ligt dan regionale benchmarks. De combinatie van vso (9.52%) en praktijkonderwijs domineert het adviesprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente AaltenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

SBO nieuwHessen werkt opbrengstgericht en datagestuurd aan het verhogen van de resultaten van onze leerlingen. Elke leerling heeft een ontwikkelingsperspectief. In dit document worden halfjaarlijkse leerdoelen gesteld in termen van vaardigheidsscores voor de gehele schoolloopbaan. Bij het vaststellen van de doelen is rekening gehouden met de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling, zodat de doelen haalbaar, realistisch en passend zijn voor elk kind. Elk half jaar evalueren we met behulp van de cito LOVS toetsen of de doelen die gesteld zijn, behaald zijn. Als de leerdoelen behaald zijn, geeft dit ons de bevestiging dat we een passend aanbod hebben geboden voor de leerling. Wanneer doelen niet behaald zijn, passen we het aanbod aan, zodat de leerling de volgende periode wel in staat is om de doelstelling te halen. Het ontwikkelingsperspectief is nadrukkelijk een planningsinstrument. De doelstellingen staan vast en blijven onveranderd. Het is de taak van het team om het onderwijsaanbod zo passend mogelijk te maken zodat elke leerling zijn/haar leerdoelen behaalt. Ouders worden twee keer per jaar op de hoogte gehouden van de vorderingen van de leerling. Twee keer per jaar vinden er databesprekingen plaats. In deze gesprekken worden de resultaten van de toetsen van de leerlingen besproken, wordt er gekeken of het leerstofaanbod passend is en in hoeverre de leerling al op weg is om zijn/haar doelen te halen. Naar aanleiding van deze bespreking scherpt de leerkracht, indien nodig, het onderwijsaanbod aan om zo de doelstellingen beter te kunnen behalen. Omdat elke leerling een eigen ontwikkelingsperspectief heeft, is het niet mogelijk te spreken van 'groepsgemiddelden' of 'gemiddelde vaardigheidsgroei'. Daarnaast verandert de groepssamenstelling per leerjaar. Dit maakt het niet mogelijk om groepen te volgen over meerdere jaren en resultaten te vergelijken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde van 11.81% voor SBO-scholen. Dit kan samenhangen met de complexere ondersteuningsbehoefte van de leerlingenpopulatie. Desondanks blijft 68.75% van de leerlingen op adviesniveau presteren.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken deel uit van de samenleving. Kennis is van belang. Vanuit onze christelijke identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. Onze ambities zijn: 1. We begeleiden onze leerlingen om evenwichtige mensen te worden, die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving. 2. We leren onze leerlingen wat democratie inhoudt en hoe je kunt handelen. Maatschappelijke thema’s worden besproken. 3. We leren de kinderen om actief betrokken te zijn bij een samenleving die gericht is op samenwerking. 4. We leren onze leerlingen kennis te hebben van, en respect te hebben voor andere opvattingen en overtuigingen (religies). 5. We richten ons op de algemene ontwikkeling van kinderen en we geven onze leerlingen zoveel mogelijk culturele bagage mee. LEES MINDER

Positief leerklimaat

Actief burgersschap

Inzicht in jezelf en anderen

Wat is de werkwijze van SBO nieuwHessen voor sociale ontwikkeling?

Op SBO nieuwHessen is er een positief leerklimaat. De school volgt de beleving van veiligheid en het welzijn van de leerlingen. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling worden voor alle leerlingen van groep 1 t/m 8 doelen opgesteld aan de hand van de vragenlijst Sociaal-Emotionele Ontwikkeling van Cito Kleuter/Leerling in Beeld.

Welke registratievormen gebruikt SBO nieuwHessen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SBO nieuwHessen gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SBO nieuwHessen?

SBO nieuwHessen gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.