
Schoolweging
De schoolweging van De Slinger is 30,05 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit duidt op effectieve differentiatie, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 33,3% van de leerlingen havo/vwo en 28,6% vwo, beduidend hoger dan regionale benchmarks (10,9% en 18,6%). Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes: 4,8% vmbo-b en 19,1% vmbo-b/k, passend bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Slinger | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Hoe is het gesteld met ons onderwijs? Leren wij de kinderen genoeg? Vertoont ons onderwijs misschien bepaalde hiaten? Zijn er bijstellingen nodig? Om deze vragen te beantwoorden hebben wij een zogenoemd leerlingvolgsysteem, kortweg LOVS genoemd. Twee keer per jaar nemen wij bij de leerlingen van groep 3 t/m 8 landelijke toetsen af, om te kijken hoe onze leerlingen presteren in vergelijking met het landelijk gemiddelde. De gegevens worden door ons geautomatiseerd verwerkt, zodat wij in staat zijn zowel individuele als groepsgegevens op te vragen. De intern begeleider (IB-er) is verantwoordelijk voor het LOVS. De IB-er zorgt onder andere voor het coördineren van de leerlingenzorg. Zij probeert de groepsleerkrachten terzijde te staan, is vaak aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties. Een belangrijke taak is het helpen van de groepsleerkrachten bij het opstellen van de zogenoemd handelings- en groepsplannen. In zo'n plan wordt ter attentie van een individuele leerling aangegeven welke specifieke onderwijsbehoeften de leerling heeft, wat wij eraan kunnen doen en welk doel wij op een bepaald tijdstip willen bereiken. Ook worden er per groep plannen gemaakt. Na het afnemen van de methodetoetsen en de CITO LOVS-toetsen (januari en juni) wordt er door het team gekeken wat de opbrengsten zijn van het onderwijs. Deze resultaten worden met het team besproken en daar waar nodig wordt het onderwijs aangepast. Aankomend schooljaar (2023-2024) maken wij de overstap naar een nieuw Leerlingvolgsysteem toets. Namelijk DIA-LVS. Deze zal geïmplementeerd worden. Daarnaast zullen wij vakgebied voor vakgebied de overstap maken van groepsplan naar doelenplanners. Werken met doelenplanners geeft ons meer inzicht in de doelen die in een komend thema/blok behandeld gaan worden en hoe we deze doelen moeten aanbieden aan onze leerlingen. We kijken een periode van 4/5 weken vooruit, in plaats van een half jaar bij de eerdere groepsplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Opvallend is het gelijke percentage boven (14,3%) en onder (14,3%) advies, wat mogelijk wijst op een kritische en realistische advisering. De school benadrukt in haar beleid een ‘kansrijke maar verantwoorde’ doorstroom.
Sociale ontwikkeling
Op obs De Slinger werken we met het programma Kanjertraining. Dit houdt in dat gedurende de gehele dag bewust wordt omgegaan met gedrag. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Kanjertraining geeft de kinderen handvatten in sociale situaties. Binnen de Kanjertraining worden kinderen geconfronteerd met de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en indien nodig van de leerkrachten. Vijf afspraken staan centraal: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee De kinderen vanaf groep 1 t/m 8 worden d.m.v. lessen voorbereid op verschillende situaties. Zo leren kinderen omgaan met deze situaties. De kanjertraining probeert elk kind in te laten zien dat het beter en prettiger is voor jezelf en voor een ander om je goed te gedragen. Iedereen wil toch een kanjer zijn! LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Slinger voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Slinger meet jaarlijks de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit gebeurt door middel van vragenlijsten voor zowel leerkrachten als leerlingen, die twee keer per jaar worden ingevuld. De uitkomsten worden besproken met de leerlingen en, indien nodig, met de ouders. Leerlingen vullen ook leerlingtevredenheidspeilingen in. Deze worden met het team besproken om te kijken of er verbeteringen nodig zijn. Ouders worden op de hoogte gebracht van de conclusies en aanbevelingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Slinger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Slinger gebruikt Kanvas en Leerlijnen jonge kind om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Slinger?
Openbare Basisschool De Slinger gebruikt Kanjer trainingen en Taakspel als methode(s) voor sociaal-emotioneel leren.