IKC UnieK
Vondelstraat 11a/b
7121 VB Aalten

Schoolweging

Schoolweging
32.29
Spreiding
5.53

De schoolweging van UnieK Aalten is 32,29 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 93,7% ruimschoots gehaald (inspectienorm 85%). Dit toont aan dat de basisvaardigheden goed beheerst worden, ondanks de uitdagingen door leerlingenkenmerken. De score ligt iets onder het regionale gemiddelde van 94,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

IKC UnieK haalt een streefniveau van 45,4% tegen een inspectienorm van 41,2%. Hoewel dit boven de signaleringswaarde ligt, blijft het ruim onder het landelijk gemiddelde (53,4%). De uitdagingen hangen samen met de complexe leerlingenpopulatie, zoals blijkt uit de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen reflecteren een diverse populatie: 23,8% vmbo-b tegen landelijk 5,5%. Theoretische leerwegen (vmbo-(g)t en hoger) beslaan 54,8%, wat lager is dan de regionale norm. Opvallend is het aandeel combi-adviezen zoals vmbo-b/-k (14,3%), wat wijst op zorgvuldige afweging bij twijfelgevallen. Dit sluit aan bij het beleid van 'kansrijk adviseren'.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsUnieK AaltenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar meten we de vooruitgang van onze kinderen met de afname van de methode onafhankelijke toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. We gaan na in hoeverre de leerling zich voldoende goed ontwikkelt ten opzichte van leeftijdsgenoten. Tevens volgen en sturen we ontwikkeling van kinderen door methodegebonden toetsen af te nemen ter evaluatie van ons onderwijsaanbod. De toetsen worden eens in de 3/4 weken afgenomen en geven de leerkracht een beeld in hoeverre de leerling de lesstof voldoende oppikt. De methodegebonden resultaten i.c.m. de cito LOVS toetsen geven de leerkracht een compleet beeld van het ontwikkelingsniveau van het kind. Deze analyse helpt ons om het onderwijsaanbod zo passend mogelijk op het kind af te stemmen. Tevens analyseren we de gegevens van de cito LOVS toetsen op groeps- en schoolniveau om ontwikkelpunten en concrete doelstellingen te formuleren voor het onderwijsaanbod voor de komende periode. We werken op IKC UnieK opbrengstgericht en handelingsgericht n.a.v. de diverse metingen die ons van informatie voorzien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,67% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 26,67% boven advisering presteert. Dit bevestigt dat het advies zorgvuldig wordt afgewogen én ruimte laat voor groei. De focus op doorlopende leerlijnen en intensieve begeleiding naar het VO draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden ‘Betrokkenheid & Integriteit’, ‘UnieK & Samen’ en ‘Flexibiliteit & Ontwikkeling’ zijn leidend bij de totstandkoming van de burgerschapsvisie van IKC UnieK. Onze aandacht is oprecht, gemeend en persoonlijk. We zijn betrouwbaar, we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. We hebben respect voor elkaar. Elk individu is de moeite waard, iedereen is uniek. Veiligheid en vertrouwen zijn voorwaardelijk. Kinderopvang en onderwijs vullen elkaar op een waardevolle manier aan. Ouder(s)/verzorger(s), kind én school staan én gaan samen voor een kansrijke toekomst! Ons IKC is volop in ontwikkeling. Kwaliteit staat hierbij voorop. We bewegen mee met de veranderende tijd, we creëren en benutten kansen. Bij IKC UnieK kan en mag ieder kind UnieK zijn. Het kind, als onderdeel van onze mini-maatschappij, krijgt oprechte en persoonlijke aandacht bij ons op school. Het UnieKe kind groeit bij ons op school respectvol, verdraagzaam en betrokken op in een diverse en inclusieve(re) samenleving. De kinderen leren betrokken naar elkaar om te zien en kunnen zich verplaatsen in het UnieKe perspectief van de ander. Zij leren de ander net zo UnieK te zien als zij zelf mogen zijn. Wij leren de kinderen flexibel, weerbaar en veerkrachtig te zijn en vol (zelf)vertrouwen op een passende wijze hun mening te geven. De leerlingen verlaten de school met sociale en maatschappelijke competenties en kennis van de democratische rechtsstaat. Wij bereiden kinderen gedegen voor op de deelname in onze pluriforme samenleving en handelen vanuit gelijkwaardigheid. Onze medewerkers fungeren als rolmodellen voor de (wereld)burgers van de toekomst. De leerkracht heeft vanuit de functie van ‘rolmodel’ een voorbeeldfunctie bij het uitdragen van de waarden die horen bij ons burgerschapsonderwijs. Medewerkers dragen uit dat je UnieK kunt én mag zijn en bewaken deze basiswaarde zorgvuldig. Medewerkers ‘zien’ de leerling en kijken hoopvol en kansrijk naar de ontwikkeling van de groep en het individu. Medewerkers begeleiden de kinderen bij het omgaan met verschillende perspectieven en geven het goede voorbeeld hoe hier op een respectvolle wijze mee om te gaan. Medewerkers laten zien hoe je flexibel omgaat met veranderingen en hoe je veerkracht en weerbaarheid toont in complexe situaties. Wij leren onze leerlingen dat zij invloed kunnen uitoefenen op processen en bieden hen hierbij handvatten. Voor onze ouders/verzorgers zijn wij voorspelbaar en betrouwbaar. Er vindt laagdrempelig contact plaats op basis van educatief partnerschap. Wij nemen de ouders/verzorgers zorgvuldig mee in de ontwikkeling richting het steeds inclusiever wordende onderwijs en de competenties die kinderen dienen te ontwikkelen om uit te groeien tot zelfstandige en zelfbewuste volwassenen binnen onze steeds inclusiever wordende samenleving. Wij werken toe naar een steeds inclusiever onderwijssysteem waarin een continuüm van begeleiding en ondersteuning aanwezig is welke er voor zorgt dat iedere leerling actief en betekenisvol mee kan doen binnen ons IKC. Van en met elkaar leren staat centraal. Samen vormen wij de maatschappij van de toekomst! LEES MINDER

Betrokkenheid & Integriteit

UnieK & Samen

Flexibiliteit & Ontwikkeling

Wat is de aanpak van IKC UnieK voor sociale ontwikkeling?

IKC UnieK werkt met zeven bouwstenen die de kern van burgerschap bevatten en aansluiten bij de wettelijke burgerschapsopdracht. Deze bouwstenen concretiseren de doorlopende leerlijn en het onderwijsaanbod voor burgerschap. Per bouwsteen zijn doelstellingen geformuleerd voor de onderbouw (groep 1-4) en de bovenbouw (groep 5-8). IKC UnieK beschrijft hoe de doorlopende leerlijn en het onderwijsaanbod voor deze bouwsteen worden vormgegeven.

Welke registratievormen gebruikt IKC UnieK om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC UnieK gebruikt Kindbegrip (leerling- en leerkrachtvragenlijst + MSV), toetsen van Blink Wereld en een kwalitatieve analyse van de IKC brede aanpak om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC UnieK?

IKC UnieK gebruikt de Leefstijl methode en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.