
Schoolweging
De schoolweging van De Triangel - Dalweg is 28,42 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat consistent boven zowel de inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%) ligt. De combinatie van een leerlingvolgsysteem en intensieve begeleiding voor zwakkere presteerders lijkt effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 65,3% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt (vergeleken met 60,5% bij peers), toont de school sterke onderwijsresultaten. Dit overtreft ruimschoots de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. De focus op maatwerk en differentiatie in het onderwijsconcept draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweesporigheid: 25% vmbo-(g)t/havo en 15% havo/vwo adviezen, wat boven regionale benchmarks ligt. Tegelijkertijd is het praktijkonderwijsadvies (2,5%) hoger dan regionaal gemiddeld (1%). Dit weerspiegelt zowel de complexe leerlingenpopulatie als de brede onderwijszorg.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2020-2021
Toets | De Triangel - Dalweg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2020-2021
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerkrachten voeren gesprekken met uw kind en observeren door de dag heen hoe uw kind werkt en speelt. Daarnaast worden er methodetoetsen afgenomen om te zien of de lesstof die aan bod is geweest, beklijft is. Twee keer per jaar worden niet-methodetoetsen afgenomen. Het gaat hierbij om het leerlingvolgsysteem CITO Leerling in Beeld. In groep 8 wordt dit in oktober/november afgenomen en in februari volgt de doorstroomtoets voor het VO. Bovengenoemde observaties, gesprekken en toetsen worden op groeps-, parallel- en schoolniveau gemonitord d.m.v. analyses. Vanuit deze analyses worden nieuwe doelen gesteld en het onderwijs wordt daar op afgestemd. Dit wordt beschreven in een onderwijsplan. Aan de hand van een kwaliteitsinstrument van de AccentScholengroep worden jaarlijks in februari de tussenresultaten van ons onderwijs gemeten. Het instrument stelt eigen doelen en relateert daarnaast de resultaten aan de vereisten van de onderwijsinspectie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering (11,9% vs 11,8% landelijk). 28,8% van de leerlingen presteert boven advies - een indicatie voor conservatieve adviesvorming. Dit sluit aan bij de beschreven methodiek met voorlopige adviezen in groep 7 en tussentijdse bijstellingen.
Sociale ontwikkeling
IKC De Triangel wil niet alleen maar kennis overdragen, maar ook hoe je je beweegt in de maatschappij. Wij vinden dat het hoort bij de identiteit en visie van onze school. We vinden het belangrijk dat we een bijdrage leveren aan een maatschappij, waarin we samen met elkaar leven. De school is een maatschappij in het klein. In de klas en op het schoolplein gebeuren dingen, die ook voorkomen in de 'echte' samenleving. Hierdoor leren kinderen verantwoordelijk te zijn voor eigen doen en laten. Bij de BLINK lessen van de zaakvakken, 'Trefwoord' (godsdienstonderwijs) en Kanjertraining (sociaal-emotionele ontwikkeling) komt dit aan bod. Burgerschap: Visie op burgerschap: Burgerschap kent veel verbindingen en overlap met de andere leergebieden. Het doel is leerlingen voor te bereiden op hun toekomst in de maatschappij als democratisch burger. Dit betekent het ontwikkelen van eigen opvattingen en een democratische houding waarbij vrijheid, gelijkheid en solidariteit centraal staan. De leerlingen leren verbanden te leggen tussen hun eigen leefwereld en de maatschappelijke vraagstukken. Allereerst de opmerking dat onderwijs als geheel al burgerschapsvormend is. Het is dus niet een kwestie van een project, thema of leerlijn met lesjes uit een methode erbij, waar het om gaat. Desalniettemin besteden we impliciet op onze school aandacht aan de volgende pijlers van burgerschap: solidariteit, diversiteit, democratische cultuur, vrijheid en gelijkheid, identiteit, macht en inspraak en digitale samenleven. IKC De Triangel heeft het thema 'diversiteit' als specifiek aandachtspunt/leerdoel op het gebied van Burgerschap gesteld voor de komende periode. Dit is verder uitgewerkt in een kennisdoel, vaardigheidsdoel en doel t.a.v. persoonsvorming. LEES MINDER
Mening vormen en uiting geven
Respect voor elkaar
Omgaan met rechten en plichten
Wat is de werkwijze van IKC De Triangel voor sociale ontwikkeling?
IKC De Triangel werkt aan een positief leer- en leefklimaat, waarbij kinderen leren hun eigen mening te vormen en respect te hebben voor andere meningen. De school leert kinderen dat iedereen uniek is en ondersteunt dit met Kanjertraining.
Welke registratievormen gebruikt IKC De Triangel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Triangel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Triangel?
IKC De Triangel gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.