
Schoolweging
De schoolweging van ’t Warmelinck is 28,36 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.49% van de leerlingen haalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een diversiteit aan leerachtergronden. De score is consistent hoger dan bij vergelijkbare scholen (96.37%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63.16% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48.6%. Dit benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.36). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60.5%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 80% havo-advies tegenover 20% vmbo-(g)t. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16.45% vmbo-(g)t en 16.07% havo-advies wordt gegeven. De volledige afwezigheid van praktijkonderwijsadvies (vs. 1.01% regio) benadrukt de academische oriëntatie van het Daltononderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Warmelinck | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten met behulp van methode-onafhankelijke toetsen van CITO Leerling in Beeld. Aan de hand van de resultaten wordt een databespreking gehouden met de IB-er op groepsniveau en met het team op schoolniveau. Van de data-bespreking en de analyse van de toetsen maakt de leerkracht een groepsplan of stelt het groepsplan bij. Op schoolniveau wordt gekeken naar de schoolresultaten en besproken op welke gebieden een schoolbrede aanpak nodig is en welke interventies genomen dienen te worden. Aan de hand van een eigen kwaliteitsinstrument van de Accentscholengroep worden jaarlijks in februari de tussenresultaten van ons onderwijs gemeten. Het instrument stelt eigen doelen en relateert daarnaast de resultaten aan de vereisten van de onderwijsinspectie. Naast de jaarlijkse CITO-toetsen worden de resultaten van de methodegebonden toetsen gebruikt voor het bijstellen van het onderwijs aan de groep of aan specifieke leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend derde van de leerlingen stroomt door boven advies (33.33%, landelijk 25.27%), terwijl 33.33% op advies blijft (landelijk 62.93%). Het percentage onder advies (33.33%) ligt significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit roept vragen op over de consistentie van de advisering, mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging (28.36).
Sociale ontwikkeling
Veiligheid is de basis. In een veilige sfeer leer je meer. Respect over en weer is uitgangspunt voor ons handelen. Twee keer per jaar vullen wij het observatieinstrument Kindbegrip voor sociaal-emotionele ontwikkeling in. Ook twee keer per jaar (in groep 1/2 één keer) vullen wij een sociogram in (leerlingen en leerkrachten).Wij werken met de methode voor sociaal emotionele ontwikkeling Kwink. Wij zetten ons in om leerlingen weerbaar te maken. Er is een pestprotocol. Dit protocol is op de website van school in te zien. LEES MINDER
Je bent waardevol
Veiligheid
Respect
Wat is de werkwijze van Daltonschool 't Warmelinck voor sociale ontwikkeling?
Daltonschool 't Warmelinck gebruikt de methode Kwink en het observatieinstrument Kindbegrip (2 x per jaar) voor de sociale ontwikkeling van de leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool 't Warmelinck om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Daltonschool 't Warmelinck gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool 't Warmelinck?
Daltonschool 't Warmelinck gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.