Christelijke Basisschool 't Möllenveld
Haartseweg 12 A
7121 KZ Aalten

Schoolweging

Schoolweging
31.96
Spreiding
4.65

De schoolweging van ’t Möllenveld is 31,96 , met een spreiding van 4,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,06% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingscijfer (95,23%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt voor het streefniveau een score van 57,14%, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingspercentage van 55,36%, wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerroutes: 66,67% vmbo-(g)t en 16,67% havo. Praktijkonderwijs (16,67%) scoort ruim boven het regionale gemiddelde (1,01%), wat aansluit bij de populatie met een hogere schoolweging. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl landelijk 18,61% van vergelijkbare scholen dit wel geeft.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t MöllenveldGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten van de Leerling in Beeld toetsen in januari zijn erg belangrijk als graadmeter voor het onderwijsproces van het lopende schooljaar. Ze zijn een directe indicatie voor de onderwijskwaliteit van de school. Meting van de onderwijskwaliteit d.m.v. Leerling in Beeld is een doorlopend voortschrijdend cyclisch proces en vindt plaats in de opeenvolgende schooljaren. Voorbeeld: Na de afname van de toetsen in juni vindt er tijdens een teamvergadering een data-analyse plaats van de behaalde toetsresultaten. Voor elk vak wordt, indien noodzakelijk, een verbeterplan op leerjaarniveau gemaakt. Dit verbeterplan vormt de basis voor de groepsplannen voor het 1e halfjaar van het komende schooljaar. Na de tussentoetsen van januari vindt hetzelfde proces plaats met als doel de resultaten van de maand juni daaropvolgend op het vereiste niveau te brengen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

36,36% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies – een opvallend hoog percentage vergeleken met 25,27% landelijk. Het percentage onderadvisering (27,27%) ligt echter ook significant hoger dan het nationale gemiddelde (11,81%). Dit reflecteert mogelijk zowel de ambitieuze begeleiding als de uitdagingen binnen de leerlingenpopulatie.