
Schoolweging
De schoolweging van Barlo is 30,04 , met een spreiding van 4,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,97% scoort op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school presteert hiermee ook iets beter dan vergelijkbare scholen (95,9%), ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
75,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%, wat duidt op effectief maatwerk voor sterkere leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallende nadruk op hogere adviezen: 33,3% havo en 33,3% vwo (samen 66,6%), tegenover 16,1% havo en 18,6% vwo bij vergelijkbare scholen. Het percentage praktijkonderwijs is met 0% lager dan het regionale gemiddelde (1,01%). Dit past bij het beleid om ouders/leerlingen al in groep 7 intensief te betrekken bij doorstroomvoorbereiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Barlo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten van CITO Leerling in Beeld in januari en juni zijn erg belangrijk als graadmeter voor het onderwijsproces van het lopende schooljaar. Ze zijn een directe indicatie voor de onderwijskwaliteit van de school. Deze toetsen worden op groeps-, en schoolniveau gemonitord d.m.v. analyses. Vanuit deze analyses worden nieuwe doelen gesteld en het onderwijs wordt daar op afgestemd. Dit wordt beschreven in een groepsplan. Aan de hand van een kwaliteitsinstrument van de Accentscholengroep worden jaarlijks in februari de tussenresultaten van ons onderwijs gemeten. Het instrument stelt eigen doelen en relateert daarnaast de resultaten aan de vereisten van de onderwijsinspectie.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel recente data ontbreekt, laat de stabiele toetsscoregroei (+9,8% op IEP-scores 2018-2023) en hoge streefniveaus zien dat leerlingen minimaal aan hun advies voldoen. Het ontbreken van zittenblijvers in 2022-2023 onderbouwt deze hypothese.
Sociale ontwikkeling
De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Het is een taak van ons om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling tot volwassenheid. Respect, welbevinden, verbondenheid en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs. We leren kinderen hun eigen 'ik' te ontplooien zonder daarbij anderen te kort te doen. Aan voorkomende gevoelens, zoals vreugde, verdriet, angst en boosheid, wordt voortdurend aandacht besteed. We gebruiken de kanjertraining en KanVas (meetmethode voor sociaal emotionele ontwikkeling) als leidraad. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, passie, humor en respect zien. Burgerschap: Visie op burgerschap: Burgerschap kent veel verbindingen en overlap met de andere leergebieden. Het doel is leerlingen voor te bereiden op hun toekomst in de maatschappij als democratisch burger. Dit betekent het ontwikkelen van eigen opvattingen en een democratische houding waarbij vrijheid, gelijkheid en solidariteit centraal staan. De leerlingen leren verbanden te leggen tussen hun eigen leefwereld en de maatschappelijke vraagstukken. Allereerst de opmerking dat onderwijs als geheel al burgerschapsvormend is. Het is dus niet een kwestie van een project, thema of leerlijn met lesjes uit een methode erbij, waar het om gaat. Desalniettemin besteden we impliciet op onze school aandacht aan de volgende pijlers van burgerschap: solidariteit, diversiteit, democratische cultuur, vrijheid en gelijkheid, identiteit, macht en inspraak en digitale samenleven. CBS Barlo heeft het thema 'diversiteit' als specifiek aandachtspunt/leerdoel op het gebied van Burgerschap gesteld voor de komende periode. Dit is verder uitgewerkt in een kennisdoel, vaardigheidsdoel en doel t.a.v. persoonsvorming. LEES MINDER
Respect
Welbevinden
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van CBS Barlo voor sociale ontwikkeling?
CBS Barlo hanteert een pestprotocol dat is ingebed in het sociaal veiligheidsbeleid van Accent Scholengroep. Daarnaast wordt in de hele school de methode Kanjertraining gebruikt en wordt het volgmodel KanVaS gehanteerd voor sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Barlo om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS Barlo gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Barlo?
CBS Barlo gebruikt Een doos vol gevoelens en de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.