Basisschool St. Jozef
Dijkstraat 6
7121 ET Aalten

Schoolweging

Schoolweging
30.61
Spreiding
6.53

De schoolweging van St. Jozef Aalten is 30,61 , met een spreiding van 6,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 90,9% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school de inspectienorm (85%), maar blijft het net onder het vergelijkingsgemiddelde (95,7%). Dit laat ruimte voor verbetering in basisvaardigheden, vooral bij taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%. Dit reflecteert de effectieve ondersteuning van cognitief sterke leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een polarisatie: 44,4% vmbo-(g)t tegenover 16,7% vwo-advies. Praktijkonderwijs valt op met 11,1% (vergeleken met 1% regionaal), passend bij de schoolweging. De sterke focus op theoretische doorstroom (61,1% vmbo-(g)t en hoger) contrasteert met het landelijk gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Jozef AaltenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.84175.23174.42

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor sommige leerstofonderdelen hanteert de school de Cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem (b.v. rekenen, spelling, drie minutentoets, begrijpend lezen, technisch lezen, studievaardigheden, ordenen en taal). De Cito kent een vijfpuntschaal: I : Ver boven gemiddeld II : Boven gemiddeld III : Gemiddeld IV : Onder het gemiddelde V : Ver onder het gemiddelde De intern begeleider maakt jaarlijks een trendanalyse van deze CITO-LVS toetsen. Ook de eindtoets wordt geëvalueerd. Opvallende trends worden besproken en zijn aanleiding voor het maken van beleid, afspraken en/of inzetten van scholing. Alle toetsen geven de leerkracht een beeld van de prestaties van de leerlingen en de groep als geheel, vergeleken met een gemiddelde leerling en een gemiddelde groep in Nederland. In de leerlingrapporten zijn de Cito resultaten opgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen onder advies (19,1%) ligt beduidend hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Desalniettemin presteert 23,8% boven het advies, wat aansluit bij het intensieve monitoringbeleid zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

De school hanteert de Kanjertraining. Deze methode is effectief bij pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. De methode kent eenleerlingvolgsysteem dat erkend is door de Cotan en door de onderwijsinspectiegebruikt kan worden om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. De Kanjertraining is in feite meer dan alleen een methode, het vormt voor de school de leidraad om pedagogisch beleid te maken. Kanjertraining help de leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis op de school. De Kanjertraining helpt dan om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen. LEES MINDER

bevorderen van vertrouwen

versterken de soc. vaardigheid

bewustwording gedrag

Wat is de werkwijze van Basisschool St. Jozef voor sociale ontwikkeling?

Basisschool St. Jozef hanteert de Kanjertraining. Deze methode is effectief bij het aanleren van sociale vaardigheden en het aanpakken van pestproblematiek. De Kanjertraining heeft een Cotan gecertificeerd leerlingvolgsysteem en is goedgekeurd door de onderwijsinspectie om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. De methode vormt de leidraad voor het pedagogisch beleid van de school en helpt leerkrachten anders te kijken naar het gedrag van kinderen. De Kanjertraining helpt bij het bespreekbaar maken van problemen en het zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen. De resultaten van de vragenlijsten van het volgsysteem worden gebruikt om het aanbod en de begeleiding van de kinderen aan te passen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St. Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool St. Jozef gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St. Jozef?

Basisschool St. Jozef gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.