De Brug in Aalsmeer - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Brug Aalsmeer is 27,89 , met een spreiding van 6,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.61% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke ondergrens van 85%. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, precies zoals de inspectie vereist.
Fundamenteel niveau
Score: 98.6111%
Streefniveau
65.28% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Streefniveau
Score: 65.2777%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 31.82% havo- en 22.73% vwo-advies (gecombineerd 54.55%), ver boven vergelijkbare scholen (16.07% havo en 18.61% vwo). Praktijkonderwijsadvies komt met 0% lager uit dan het regionale gemiddelde van 1.01%, wat past bij het hoge streefniveau.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
De school hanteert al zeven jaar de IEP-toets, met scores die structureel boven vergelijkbare scholen in Noord-Holland liggen. Verticale analyses in het schoolrapport tonen jaarlijks progressie van groep 7 naar groep 8, mede dankzij het maatwerkaanbod voor verschillende leerlijnen.
Toets | De Brug Aalsmeer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen onze leerlingen in hun ontwikkeling. Met ingang van schooljaar 2021-2022 wordt er gewerkt met IEP-LVS. Het leerlingvolgsysteem van IEP past goed bij onze visie op onderwijs. IEP stelt: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP geeft inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen: Taalverzorging Rekenen Technisch lezen (met Cito-lvs toetsen) Begrijpend Lezen Hart en handen Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Daardoor kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen. Het is ons streven dat onze leerlingen de vastgestelde minimumdoelen voor taal/spelling, lezen en rekenen/wiskunde halen. Lukt dit niet of niet helemaal, dan gaan we samen met u als ouder op zoek naar oorzaken en oplossingen. De leerlingenzorg is zodanig opgezet, dat onze leerlingen op een efficiënte manier begeleid kunnen worden. Een goede observatie en speciale aandacht is hierbij van groot belang. De volgende kinderen zullen we extra observeren: leerlingen die zich langzamer ontwikkelen; leerlingen die verder zijn in ontwikkeling; leerlingen met specifieke leerproblemen; leerlingen met sociaal-emotionele problemen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 3.57% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van 11.81%. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering waarbij leerkrachten, IB'er en directeur gezamenlijk tot een onderbouwd advies komen. De 28.57% die boven advies presteert, ondersteunt deze effectieve aanpak.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk onze kinderen te ondersteunen in hun sociale ontwikkeling. Daarom werken wij met de Kanjertraining. Bijna dagelijks wordt er aandacht besteed aan het groepsklimaat en de persoonlijke ontwikkeling van de kinderen. Alle medewerkers spreken de Kanjertaal. De Kanjertraining is stevig verankerd in onze school.
positief
vertrouwen
respect
Wat is de werkwijze van De Brug voor sociale ontwikkeling?
De Brug gebruikt de Kanjertraining voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Kinderen worden zich bewust van hun gedrag en het effect daarvan op anderen. De Kanjerpetten (zwart, rood, geel en wit) worden gebruikt om op een respectvolle manier over gedrag te praten. Elke kleur staat voor een gedragstype, maar leerlingen benadrukken dat je geen kleur pet bent, maar je ernaar gedraagt en je een keuze hebt. De witte Kanjerpet staat voor betrouwbaarheid: “Ik ben oké, jij bent oké!”. De ontwikkeling van de kinderen wordt jaarlijks gevolgd met KanVAS, passend bij de Kanjertraining. Er is een gedrag- en pestprotocol van Stichting WijWijzer, te downloaden van de website.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Brug om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Brug gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Brug?
De Brug gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.